زلال نرگس

وبلاگی تخصصی در مورد انتظار وامامزمان(عج)




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ۳:۳٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/۱۱/٢۳

 
 
 
 نخست باید به این نکته توجه داشته باشید که همواره در تاریخ، عده‏اى طمع ‏ورز و هوا پرست بوده ‏اند که مى ‏کوشیده‏اند تا با سوء استفاده از اعتقادات و عواطف مردم، قضایا را به سود خود تفسیر و تبیین کنند. این مسأله در مورد عقاید مذهبى و باورهاى دینى مردم مضاعف است. وجود افراد بى‏نام یا بدنام و یا حداقل معمولى در میان برخى از سندهاى روایى، یا وجود محتوایى به دور از فهم و متناقض، نشان دهنده همین خطر انحراف مى‏باشد. این موضوع، بحثى دردناک دارد که باید در جاى خود مطرح شود.
 
 در این راستا گفتنى است که اولًا در سند روایت «جزیره خضراء» و ثانیاً در محتویات این روایت و ثالثاً در باب وثاقت شخصى که این داستان را نقل کرده (على بن فاضل مازندرانى) بحث و نظرهاى متفاوتى وجود دارد و اکثر علماى طراز اول شیعى- چه در دوران گذشته و چه در عصر اخیر- این روایت را صحیح و موثّق نمى‏دانند. بنابراین، اصل روایت جزیره خضراء محل تردید جدى است، تا چه رسد به انطباق آن بر مثلّث برمودا.
 
 براى آگاهى بیشتر ر. ک: سید جعفر مرتضى عاملى، جزیره خضراء افسانه یا واقعیت؟، ترجمه: محمد سپهرى، بخش سوم. 
 





کلمات کلیدی :جزیره‏ خضراء