زلال نرگس

وبلاگی تخصصی در مورد انتظار وامامزمان(عج)




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ۳:۱۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/٤/۱

1 - «هدی للمتقین الذین یؤمنون بالغیب»

 

یحیی بن‏ابن قاسم می‏گوید از معنای آیات فوق از امام صادق علیه السلام سؤال کردم فرمود:

 

«متقین همان شیعیان علی علیه السلام هستند و غیب نیز همان حجت غایب است.» .

 

ای مهر جهان آرا جانم بفدای تو

ای نور دل زهرا دل محو ولای تو

 

غایب ز نظر گشته آن چهره چون ماهت

باز آی که دل گشته محزون ز خفای تو

منتخب الاثر ص 514

 



2 -آخرین کلمه الهی

«و اذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن....» بقره 124

 

مفضل بن عمرو می‏گوید از امام صادق علیه السلام پرسیدم آن کلمات (که خدا ابراهیم را با آنها آزمود) چه بود؟

 

حضرت فرمود: «همان کلمات بود که حضرت آدم از پروردگارش دریافت و خدا (بواسطه آنها) بر او توبه نمود و آن این بود که: «از تو به حقمحمد و علی فاطمه و حسن و حسین در خواست می‏کنم که بر من توبه فرمایی»....

 

پرسیدم که‏ای پسر رسول خدا پس معنای فاتمهن چیست؟ فرمود:

 

«یعنی آن اسامی - که اسامی دوازده امام بود - را تا

 

نام قائم کامل نمود....»

تفسیر برهان ذیل آیه

 

ارتقاء ابراهیم، رمز توبه آدم بوده

علّم الاسماء نام حضرت خاتم

 

نام حضرت خاتم، در کنار اولادش

که اتمهنْ آمد، نام مهدی عالم

 

3- امتحان غیبت

«و لنبلونکم بشی‏ء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین» .

بقره - 155

 

امام صادق علیه السلام فرمود: «همانا پیش از قیام قائم علیه السلام بلایا و امتحانات الهی است.» محمد بن مسلم می‏گوید گفتم: آن بلایا کدام است. حضرت در پاسخ این آیه را تلاوت نمود: «و هر آینه شما را به چیزی از ترس، گرسنگی و کاستی از دارایی‏ها و جانهاتان می‏آزمائیم و صابران را بشارت ده». ارشاد شیخ مفید ص 34

 



ای مؤمنان ای مومنان

هشدار در آخر زمان

 

گردیده وقت امتحان

در جانتان در مالتان

 



4- درود خدا بر یاوران مهدی

«اولئک علیهم صلوات من ربهم و رحمة و اولئک هم المهتدون» [

بقره - 157 .

 

محمد بن احمد بن عبیدالله هاشمی می‏گوید در زمان عبدالله بن زبیر کتابی از زیر زمین کعبه یافت شد که در آن اسامی ائمه دوازده گانه آمده بود تا آنجا که:

 

«... سپس امام منتظر است که نام او نام پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم است. به عدل امر نموده و انجام می‏دهد و از منکر نهی نموده و دوری می‏گزیند. خدا بواسطه او ظلم را برافکنده و تردید و کور باطنی را نابود می‏سازد تا جایی که گرگ و گوسفند در حکومت حضرت در آسایش زندگی می‏کنند و مرغان اهل آسمانها و ماهیان دریاها از او خشنودند. او عجب بنده‏ای است که این چنین مورد کرامت الهی واقع می‏شود. خوشا به حال کسیکه از او اطاعت کند و وای بر آنکس که از او نافرمانی نماید. خوشا به حال آنکسی که به امر او به قتال بر خاسته و کشته شده یا بکشد:

 

«آنهایند که بر ایشان درودها و رحمت پرورگارشان نثار شده و هم آنانند هدایت شدگان؛ هم آنانند رستگاران؛ هم آنانند پیروزمندان»

 

بحار ج 36 ص 219

بادا درود و رحمت خالق نثارتان

ای یاوران قائم و جانها فدایتان

 

اهل فلاح و رستگاری نبود کسی مگر

آنکس که نام او بودا بین نامتان

 

5- تسلیم فراگیر و حکومت مطلق

«ا فغیر دین الله یبغون و له اسلم من فی السموات و الارض طوعا و کرها و الیه ترجعون» [1] .

آل عمران - 83

 

«هنگامیکه قائم علیه السلام قیام نماید به عدل حکم نموده و در زمان حکومتش جور بر طرف گردیده و راهها امنیت یافته و زمین برکتهایش را خارج ساخته و هر حقی به اهلش باز گشته و اهل هیچ دینی نخواهند ماند مگر آنکه اظهار اسلام نموده و به ایمان معترف می‏گردند. آیا سخن خدای سبحان را نشنیده‏ای که می‏فرماید: و برای او هر چه در آسمانها و زمین است از روی اختیار یا اکراه تسلیم گردیده و به سوی او باز خواهید گشت...» [2] .

 

ارشاد شیخ مفید ص 344

 

آن روز که قائم علیه السلام از سفر باز آید

عالم ز قدوم او سرافراز آید

 

از روی رضا و جبر، اجزاء جهان

تسلیم شوند، چو آن مه ناز آید

 

6- ارتباط با امام زمان

«یا ایها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا واتقوالله لعلکم تفلحون» [1] .

ال عمران - 200

 

از امام باقر علیه السلام نقل شده که در معنای آیه فوق فرمودند:

 

«بر ادای فرائض صبر نموده و یکدیگر را در برابر دشمنان به صبر واداشته و با امام منتظرتان رابطه برقرار نمائید...» [2] .

 

غیبت نعمانی ص 26

 

ای اهل ایمان جملگی،با صبر هم آوا شوید

هم اصبروا هم صابروا را در عمل معنا شوید

 

واندر کنار صبرتان، اندر مسیر تفلحون

همواره با صاحب زمان، در ربط پرسودا شوید

 

7- آمادگی قبلی

«یوم یأتی بعض آیات ربک لاینفع نفسا ایمانها لم‏تکن آمنت من قبل» [

انعام - 158 .

 

امام صادق علیه السلام در مورد آیه فوق فرمودند:

 

«کلمه آیات مورد اشاره در آیه فوق ائمه هستند و آن آیه مورد انتظار، قائم علیه السلام است. پس روز آمدن او ایمان آوردن کسی که قبل از قیام او ایمان نیاورده باشد سودی نخواهد داشت. اگر چه آن ایمان آورنده به پدران پیشین آن حضرت مؤمن بوده باشد.» [2] .

کمال الدین ج 2 ص 336

 

ای دوست به یاد یار و نورش باید

پروانه گرد شمع رویش باید

 

گر منتظری قدم به خود سازی نه

کز پیش مهیای ظهورش باید

 

8- نتظار همگانی

«قل فانتظرواانی معکم من المنتظرین» یونس - 20

 

محمدبن ابی نصر از حضرت رضا علیه السلام نقل می‏کند که فرمود:

 

«چه نیکوست صبر و انتظار فرج؛ آیا سخن الهی را شنیده‏ای که مراقب باشید که من هم با شما مراقبم

 

پس منتظر باشید که من هم بامنتظرانم

 

پس بر شماباد به صبر، چرا که فرج در حال یأس (از امور عادی) فرامی رسد.» [

تفسیر برهان ذیل ایه .

 

نی صِرف، من و تو بی قرارش هستیم

سر گشته دولت و دیارش هستیم

 

اقیانوسی است خیل مشتاقانش

یک قطره زخیل بی کرانش هستیم

 



9- «و یقولون متی هذا الوعد ان کنتم صادقین» [یونس - 48 .

 

حسین بن علی علیه السلام فرمود:

 

«از ما (اهل بیت) دوازده مهدی (هدایت شده و هدایت کننده) خواهد بود که اول آنان امیرمؤمنان علی بن ابیطالب و آخرین آنها نهمین فرزند من است و او آن کسی است که به حق قیام نموده؛ خدا بواسطه‏اش زمین مرده را زنده می‏گرداند و با او دین حق را بر همه ادیان غلبه می‏بخشد اگر چه مشرکان را ناپسند آید. برای او غیبتی است که در آن گروههای زیادی مرتد شده (از حق بر می‏گردند) و گروههای دیگری بر دین ثابت خواهند ماند و به آنها گفته می‏شود این وعده چه زمانی است اگر راست

 



 

می‏گوئید. آگاه باشید کسیکه در زمان غیبت آن امام در برابر اذیتها و تکذیبها صبر ورزد در جایگاه آن کسی است که با شمشیر در پیشگاه رسولخدا صلی الله علیه و آله وسلم به جهاد برخاسته باشد»

کمال الدین ج1 ص 317

 

هر که در غیبت مهدی ز رهش باز نماند

رو به مقصد بنمود و سوی آغاز نماند

 

از متی یا لِمَ و یا بِمَ بنمود گذر

یار مهدی شده و یکدم از او باز نماند

 

10 - آرزوی پیامبران

«قال لو ان لی بکم قوه او آوی الی رکن شدید» [

هود - 80 ..

 

امام صادق علیه السلام فرمود: «سخن لوط که به قومش گفت: ای کاش مرا بر شما قوتی بود یا آنکه به تکیه گاهی پناه می‏بردم؛ نبود مگر آرزوی توانایی قائم علیه السلام و رکن هم چیزی نبود مگر قدرت یاران آن حضرت هر مرد از آنان توان چهل مرد را داراست و قلب هر یک از آنان همچون یک قطعه آهن است که اگر بر کوهها گذر کنند آنها را از جا می‏کنند.» .

 

تفسیر برهان ج 2 ص 331 ا

ی کاش که آن رکن رکین می‏آمد

آن مایه اقتدار دین می‏آمد

 

این ناله انبیاء و مردان خداست

ای کاش امید مؤمنین می‏آمد

 

11- ذخیره الهی

«بقیة الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین» [

هود- 86

 

مردی به امام صادق علیه السلام عرض کرد آیا به امام قائم علیه السلام با خطاب (امیرالمؤمنین) سلام کنیم؟ حضرت فرمود:

 

«خیر.. امیرالمؤمنین اسمی است که خدا حضرت علی علیه السلام را به آن نامیده و قبل و بعد از او کسی جز شخصی که کافر شده باشد به این نام نامیده نشده است. آن مرد پرسید پس به چه خطابی به آن حضرت سلام نماییم. حضرت فرمود: می‏گویی السلام علیک یا بقیة الله و سپس آن حضرت این آیه را تلاوت فرمود: بقیة‏الله خیرلکم ان کنتم مؤمنین.» [2] .

 

بحار ج 52 ص 373

 

ای که باقیمانده خوبان تویی

ای که موعود همه قرآن تویی

 

ای که از هر چیز خوبی خوبتر

از برای شخص با ایمان تویی

 

12- آشنای ناشناس

«و جاء اخوه یوسف فدخلوا علیه فعرفهم و هم له منکرون» [

یوسف - 58

 

امام صادق علیه السلام فرمود: «در قائم این امت علیه السلام چهار سنت از سنت پیامبران خواهد بود: سنتی از موسی خائفا یترقب که ترسان چشم انتظار بود. و سنتی از یوسف یعرفهم و هم له منکرون که او آنها را می‏شناخت ولی آنها او را نمی‏شناختند. وسنتی از عیسی و ما قتلوه و ما صلبوه که زنده است و هرگز او را نکشته‏اند. و سنتی از محمد صلی الله علیه و آله وسلم یقوم بالسیف که با نبرد قیام می‏کند.» [2] .

 

قاطع البیان ص 174

ز چه، ای یوسف کنعان نبینم روی ماهت را

و یا بینم ولیکن حیف نشناسم نگاهت را

 

تو بشناسی مرا اما تو را نشناسم ای مهدی

چه گردد گر شناسانی به من خال سیاهت را

 

13- خوشا بر حال منتظران

«ان الذین آمنوا و عملواالصالحات طوبی لهم و حسن مآب»

رعد- 29

 

یونس بن عبدالرحمن می‏گوید به حضرت موسی بن جعفر علیه السلام عرض کردم: ای فرزند رسولخدا شما قائم به حق هستید؟ حضرت فرمود:

 

«من هم قائم به حق هستم اما آن قائمی که زمین را از دشمنان خدا پاک می‏کند و آنرا آنچنانکه از ظلم و جور پر شده باشد، از عدل و داد لبریز می‏سازد، او پنجمین از فرزندان من است که غیبتی خواهد داشت که بدلیل ترس از جانش طولانی خواهد شد. در آن زمان گروههای زیادی از دین برگشته و گروهی دیگر بر آن ثابت می‏مانند.... خوشا به حال شیعیان ما،

 



 

آنانیکه در زمان غیبت قائم ما به ریسمان ما آویخته، بر دوستی ما و بیزاری از دشمنان ما استوار بمانند. آنها از ما و ما از آنهائیم آنها به امامت ما خشنود و ما نیز به شیعگی آنها خشنودیم. پس خوشا بر حال آنها و باز هم خوشا بر آنها، به خدا قسم آنها در روز قیامت در درجه ما خواهند بود.» .

 

کمال الدین ج2 ص 361

خوشا بر اهل ایمان و عمل در غیبت مهدی

خوشا یاران دور از هر دغل در غیبت مهدی

 

زده بر کارشان مهر رضایت آیه قرآن

که پاکند از خطا و از زلل در غیبت مهدی

 

14- به یاد روز ظهور

«و ذکرهم بایام الله» [

ابراهیم -5

 

امام صادق علیه السلام فرمود:

 

«ایام‏الله سه روزند: روز قیام قائم ـ روز بازگشت ـ روز قیامت.»

تفسیر برهان ج 2 - ص 305

 

چون آمدنت ظهور نورالله است

هم مژده لطف و وعده الله است

 

دستور رسیده تا زیادش نبریم

چون روز ظهور نور یوم الله است

 

15- قضاوت با علم باطن

«ان فی ذلک لآیات للمتوسمین» حجر - 75

 

امام صادق علیه السلام فرمود: «هنگامیکه قائم آل پیامبر قیام کند در بین مردم مانند حضرت داود حکم می‏کند و در قضاوت نیازی به بینه و شاهد ندارد.. خدا به او الهام می‏کند و او به علم خویش حکومت می‏نماید؛ هر گروهی را به آنچه مخفی می‏کند خبر می‏دهد و دوست و دشمن خویش را از طریق توسم می‏شناسد. خدای متعال می‏فرماید: همانا در این امور نشانه هایی برای اهل توسم وجود دارد.» .

 

ارشاد شیخ مفید ص 345

تو میدانی چه پنهان در درون است

درون از بهر تو همچون برون است

 

چنان کن تا درونم را بسازم

که انسان را حقیقت اندرون است

 



16- انتقام گیرنده شهیدان مظلوم

«و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا فلا یسرف فی القتل انه کان منصورا» [

اسراء 33

 

مردی از حضرت صادق علیه السلام در مورد آیه شریفه سؤال کرد. حضرت فرمود:

 

«مراد از آیه قائم آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم است که خروج نموده و در برابر خون حسین علیه السلام عده‏ای را به قتل می‏رساند. پس اگر همه اهل زمین را بکشد اسراف کننده نخواهد بود. بنابر این، این که خداوند می‏فرماید: در کشتن اسراف کننده نخواهد بود یعنی کاری که می‏کند اسراف شمارده نمی‏شود. سپس امام صادق علیه السلام فرمود:به خدا قسم فرزندان قاتلان حسین علیه السلام را به واسطه اعمال پدرانشان می‏کشد.

 



 

البته در تفسیر برهان ج 2 ص 419 رقم 14 آمده که شخصی از حضرت رضا علیه السلام از معنای کلام حضرت صادق علیه السلام سؤال می‏کند واینکه کشتن فرزندان به گناه پدرانشان چگونه با آیه و لاتزر وازرة وزر اخری سازگار است؟ حضرت در پاسخ می‏فرمایند: منظور آن فرزندانی هستند که به عمل پدرانشان راضی بوده و افتخار می‏کنند و اگر کسی در مشرق کشته شود و کسی در مغرب به قتل او راضی باشد او هم شریک قاتل محسوب می‏گردد .

 

قاطع البیان ص 225

ای تیغ انتقام الهی بیا بیا

وی منتقم ز ظلم و تباهی بیا بیا

 

با تیغ ظلم، خون به دل اهل حق شده

ای نور حق به جنگ سیاهی بیا بیا

 

17- مضطر واقعی

«امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء و یجعلکم خلفاء الارض» نمل - 62

 

امام صادق علیه السلام فرمود: «این آیه در مورد قائم از آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم نازل شده و اوست مضطر آن گاه که در مقام ابراهیم دو رکعت نماز می‏گذارد و خدا را می‏خواند پس اجابتش نموده و سوء و پلیدی را بر طرف نموده و او را خلیفه روی زمین قرار می‏دهد.» .

 

تفسیر قمی و برهان ذیل آیه

از چه مضطری تو ای امن جهان

مهدیا ای نور چشم مؤمنان

 

یک جهان چشم انتظار تو بیا

آیه امن یجیبت را بخوان

 



18 - کمال نعمت

«و اسبغ علیکم نعمه ظاهرةً و باطنةً...» [لقمان - 20 .

 

امام کاظم علیه السلام در مورد آیه فرمودند: «نعمت ظاهری امام ظاهر و نعمت باطنی امام غایب ا ست. راوی می‏گوید پرسیدم: آیا در میان امامان هم کسی هست که غایب شود؟ فرمود: آری، ظاهرش از دیدگان مردم پنهان می‏گردد اما یادش از دلهای مؤمنان پنهان نمی‏شود. او دوازدهمین از ماست که خدا هر سختی را برایش آسان و هر مشکلی را راحت می‏کند.» [2] .

 

تفسیر برهان ذیل آیه

ای نعمت باطنی عالم مهدی

وی نور دل نبی خاتم مهدی

 

تکمیل نموده رب به تو نعمتها

ای نعمت جاری دمادم مهدی

 



19- تجلی به نور خدا در زمین

«واشرقت الارض بنور ربها»

زمر- 69

 

امام صادق علیه السلام در مورد آیه فرمود:

 

«رب زمین، یعنی امام روی زمین و در روایت دیگری از آن حضرت نقل شده همانا هنگامیکه قائم ما قیام کند زمین به نور پروردگارش روشن می‏گردد.» .

 

قاطع البیان ص 341

ای نور خدا جهان به خود روشن کن

وز آمدنت پهن زمین گلشن کن

 

افسوس که من نگشته‏ام آماده

خود آی و مرا رها زقید من

 



20 - حلقه آخر زندگانی بشر

«لو تزیلوا لعذّبنا الذین کفروا منهم عذابا الیما.» [

فتح- 25 .

 

از امام صادق علیه السلام سؤال شد آیا علی علیه السلام در دین خدا قوی نبود؟ حضرت فرمودند:

 

«آری! پرسیده شد پس چگونه آن گروه توانستند بر او غلبه کنند و او آنها را کنار نزد؟ چه چیز مانع از برخورد او شد؟ حضرت پاسخ داد: آیه‏ای از کتاب الهی. پرسیده شد کدام آیه؟ فرمود: این سخن الهی که لو تزیلوالعذّبنا االذین کفروا منه عذابا الیما همانا خدای متعال را مؤمنانی است که به صورت امانت در صلب کافران و منافقان قرار دارند، پس علی علیه السلام پدران را به امید آنکه در آینده این ودیعه‏ها از صلبشان خارج خواهند شد نمی‏کشت و هر گاه این

 



 

ودایع از اصلاب خارج می‏شد آنها را می‏کشت. و همچنین است قائم ما اهل البیت، که هرگز ظاهر نمی‏شود تاآن که این امانات و ودایع الهی از اصلاب خارج شده باشد. پس آنگاه بر هر کس از کفار دست یابد آنهارا خواهد کشت.» [2] .

 

کمال الدین - ص 641

ای بسا انوار حق در صلب کین

مرد کافر حامل مردان دین

 

باش تا این نور آید در جهان

و انگه آید منتقم از کافرین

 



21- نسانیت مرده را زنده می‏کند

«و اعلموا ان الله یحیی الارض بعد موتها...» [

حدید - 17

 

امام باقر علیه السلام فرمود:

 

«منظور از مرگ زمین کفر اهل زمین است چرا که کافر مرده است پس خدا زمین را با قائم علیه السلام را زنده می‏کند او عدالت را در زمین می‏گستراند و زمین را زنده نموده و اهل زمین را پس از مرگشان احیاء می‏نماید.»

 

در روایت دیگری از موسی بن جعفر علیه السلام آمده: «زنده نمودن زمین با نزول باران نیست بلکه خدای عزوجل مردانی را بر می‏انگیزد که عدالت را احیاء نمایند و با احیاء عدالت و اقامه حدود زمین را زنده می‏سازند چرا که اقامه حدود در روی زمین از چهل

 

[ صفحه 53]

 

روز باریدن باران پر سودتر است.»

بحار ج 24 - ص 325

 

زمین زنده است با باران ایمان

حیات ظاهر آن آب باران

 

تو ای مهدی زمین را ساز زنده

که کفر اهل آن میرانده انسان

 

22- آب گوارا؛ حضور امام

«قل أرایتم ان اصبح مآؤکم غورا فمن یأتیکم بمآء معین» [

ملک - 30

 

علی بن جعفر می‏گوید از برادرم امام کاظم علیه السلام پرسیدم: تأویل این آیه چیست؟ حضرت فرمود: «چه خواهید کرد اگر امامتان را ازدست داده و او را نبینید.»

 

در روایت دیگر از امام باقر علیه السلام نقل شده که فرمود: «این آیه در مورد امام نازل شده است سپس فرمود: اگر امامتان از شما غایب گردد.» [2] .

 

بحار ج 24 ص 100

جان جهان تشنه، آب گوارای توست

رفع عطش، دیدن روی دل آرای توست

 

هجر تو کرده خزان، فصل همه عمر ما

رمز بهار جهان لذت آوای توست

 

23 - پنهانی که آشکار می‏شود

«فلا اقسم بالخنس الجوار الکنس»

تکویر - 6 .

 

ام هانی می‏گوید به امام باقر علیه السلام عرض کردم: آیه‏ای در کتاب خدای عزوجل ذهن مرا بسختی مشغول نموده و شب مرا به بیداری می‏کشاند. حضرت فرمود کدام آیه است آنرا بپرس. گفتم: سخن خدای متعال فلااقسم بالخنس الجوار الکنس حضرت فرمود:

 

«خوب مطلبی را پرسیدی ای ام هانی این مولودیست در آخرالزمان او مهدی علیه السلام از این عترت است که برای او حیرت و غیبتی خواهد بود که گروههایی در آن غیبت گمراه و گروههایی هدایت خواهند شد. پس ای خوشا بر تو اگر او را درک نمایی

 



 

و خوشا بر حال هر کس که او را درک کند.»

قاطع البیان ص 429

 

خورشید رویت ای گل کی می‏شود هویدا

تا عالمی شود از روی تو مست وشیدا

 

نی، این دل است پنهان در قعر چاه و زندان

ورنه کجاست آن کو چون روی توست پیدا

 



24- عرضه خبرهای امت بر امام

«تنزل الملائکة والروح فیها باذن ربهم من کل امر سلام هی حتی مطلع الفجر»

قدر- 3 .

 

امام صادق علیه السلام از امام باقر علیه السلام نقل نموده که فرمود:

 

«روزی علی بن ابیطالب علیه السلام سوره قدر را قرائت نمود و حسن و حسین علیه السلام در نزد آن حضرت بودند. آنگاه امام حسن علیه السلام عرضه داشت: از خواندن این سوره گویا کامتان شیرین گردید؟

 

علی علیه السلام فرمود: ای فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم و ای فرزندم بدان که من در این مورد چیزی را می‏دانم که تو از آن بی خبری و آن اینکه وقتی این سوره نازل شد جدت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم در پی من فرستاد و این سوره را بر من قرائت نمود و بر شانه راستم زده و

 



 

فرمود ای برادر، وصی و ولی امتم بعد از من و جنگنده با دشمنانم تا روزی که در آن روز بر انگیخته خواهند شد، این سوره بعد از من در خصوص تو و پس از تو در خصوص فرزندان تو است. همانا برادرم جبرئیل خبرهای امتم در هر سال را به من می‏رساند و هم او این مطالب را همچون پیامهایی که بر انبیا می‏رسانید، به همراه نوری فروزان به قلب تو و جانشینانت نازل خواهد کرد تا آنگاه که زمان طلوع فجر قائم فرا رسد..»] .

 

تفسیر برهان ذیل آیه

ای که باشد سوره قدر گوشه‏ای از قدر تو

شام عالم گشته روشن از جمال بدر تو

 

چون ملائک همره روح صف به صف نازل شوند

نیست منزلگاهشان جز کوه طور صدر تو

 



25- قسم به زمان ظهور

«والعصر»

عصر - 1

 

از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود: «العصر عصر خروج قائم است و مراد از انسان دشمنان ما هستند و الا الذین آمنوا آنانند که به نشانه‏های ما ایمان آورده‏اند و عملوا الصالحات آنهایند که با برادران خویش مساوات نمایند و منظور از حق امامت و مراد از تواصوا بالصبر صبر در هنگام عدم دسترسی به امام است.» [2] .

 

تفسیر صافی ذیل آیه

ای عصاره هستی، جان ما به قربانت

ای زمانه را صاحب، امر ما و فرمانت

 

عالمی به خسران سوخت، کی زره بیایی

تو مؤمنان صالح بین، صابران سامانت

 



26- یاری الهی

«اذا جآء نصرالله و الفتح...»

نصر- 1

 

امام صادق علیه السلام فرمود: «مردی نزد امیرالمؤمنین علیه السلام آمده و از طولانی شدن مدت دولت و سیطره ظلم شکایت کرد. امیرالمؤمنین علیه السلام به او فرمود به خدا آنچه آرزو دارید محقق نخواهد شد تا آن زمان که اهل باطل هلاک گردیده و نادانان فرو پاشند و اهل تقوا ـ که چه کمند آنها ـ امنیت یابند.... در چنین زمان یأس و خواری است که: اذا جآء نصرالله و الفتح محقق می‏شود.» .

 

قاطع البیان ص 451

چون نصر خدا آید و پیروزی دین

عالم شود از مهدی ما عطر آگین

 

ای منتظران در قدمت افواجا

تسبیح تو شد مغفرت اهل زمین

منبع:تبیان اصفهان





کلمات کلیدی :آیات مهدوی