زلال نرگس

وبلاگی تخصصی در مورد انتظار وامامزمان(عج)




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ٥:۱٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٤/٢٩

از روایات برمى آید، یاوران راستین امام زمان(عج) مصداقِ تامّ 'ربّیّون کثیر' بوده و داراى ویژگى‌هاى خاص آنان هستند. ربّیّون در قرآن مصداق کسانی است که مخلصانه در رکاب پیامبران با کافران و مشرکان جنگیدند و . . .

 

انتظار که از وظایف یاران امام مهدی(عج) است، یک حالت و عمل قلبی و درونی‌ است که آثار و برکت‌های فراوان بیرونی هم دارد. انسان منتظر، دائماً به در نگاه می‌کند. پیوسته در درون و باطن به عالم بالا نگاه می‌کند که آقایش چه زمانی تشریف می‌آورد.

  

ویژگى‌هاى یاران امام زمان(ع)

1. قدرت والاى روحى
2. بردبارى
3. طلب آمرزش، استقامت و یارى
4. رابطه عاشقانه با پروردگار
5. فروتنى در برابر مؤمنان و گردن فرازى در مقابل کافران
6. نهراسیدن از سرزنش‌ها
 

ملاک یارى‌رسانى الهى
فرجام پیروى نکردن از رهبران الهى
احساس ایمنى از مکر الاهى و خطرهاى آن

وظیفه ما در آخرالزّمان
بازگشت جهان به سوى معنویت

 

خداوند متعال در قرآن مى‌فرماید: "وَ کَأَیِّنْ مِنْ نَبِیّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَکانُوا وَ اللّهُ یُحِبُّ الصّابِرِینَ وَ ما کانَ قَوْلَهُمْ إِلاّ أَنْ قالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ إِسْرافَنا فِی أَمْرِنا وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرِینَ(1)
چه بسیار پیامبرانى که مردان الاهى فراوانى به همراهشان نبرد کردند و از هر رنجى که در راه خدا دیدند، نه سستى ورزیدند و نه ضعف و زبونى نشان دادند و خداوند، شکیبایان را دوست مى‌دارد. سخنشان فقط این بود که پروردگارا! گناهان ما را ببخش و از تندروى‌هاى ما در کارها در گذر! گام‌هاى ما را استوار بدار و ما را بر جمعیت کافران پیروز کن!

واژه "ربّیّون" در این دو آیه شریف به مردمى خداپرست اشاره دارد که مخلصانه در رکاب پیامبران با کافران و مشرکان جنگیدند. ربّیّون در زمانه ما، مصداق تامى غیر از بسیجیان ندارد و تمام ویژگى‌هایى که در این دو آیه درباره "ربّیّون" بیان شده، گویا در شأن بسیجیان ما نازل شده است.

پس از زمان پیامبر(ص)، شاهد قیام‌هاى الهى فراوانى بوده ایم؛(2) امّا هیچ یک از آن‌ها مصداق "ربیّون کثیر؛ مردانِ الهى فراوان" نبوده است تا جایى که به طور یقین مى‌توان گفت: اگر از عصر پیامبر بگذریم، کامل ترین مصداقِ "ربّیون کثیر"، بسیجیان مخلص ما در ایران اسلامى بوده اند.
همان گونه که از روایات برمى آید، یاوران راستین امام زمان ارواحنا فداه نیز مصداقِ تامّ "ربّیّون کثیر" بوده، داراى ویژگى‌هاى خاص ایشان هستند.

 

قدرت والاى روحى
میدان جنگ، عرصه جنگیدن، کشتن و کشته شدن است. طولانى شدن جنگ، به طور طبیعى آثار منفى فراوانى را در پى مى‌آورد. از یک طرف، عواملى چون دورى از زن و فرزند، نابسامانى خانواده‌ها، بى سرپرستى بچه‌ها، فقر و ویرانى ناشى از جنگ، باعث سست شدن اراده و انرژى روحى جنگاوران مى‌شود و از طرف دیگر، آثار ضعف و سستى در بدن و انرژى‌هاى جسمانى بروز مى‌کند. مجموعه این عوامل مى‌تواند باعث خضوع و تسلیم در مقابل دشمن شود.

خداوند متعال، جنگاوران مجاهدى را مى‌ستاید که به عشق خدا و رسول او، خالصانه در میدان‌هاى طاقت فرساى جنگ استقامت ورزیدند و لحظه‌اى ضعف از خود نشان ندادند؛ ستارگان درخشانى که حتّى با طولانى شدن جنگ و پیشامد مصیبت‌هاى گوناگون، نه در عشق و اراده آهنینشان ضعفى پیدا شد و نه در برابر دشمن، دست خضوع و تسلیم بالا بردند: فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَکانُوا؛(1) از هر صدمه‌اى که در راه خدا دیدند، نه سستى ورزیدند و نه ضعف و زبونى نشان دادند.
چنین ویژگى بارزى را در رزمندگان و بسیجیان خویش در طول هشت سال دفاع مقدّس به چشم دیده ایم؛ دلیر مردانى که تا واپسین نفس و واپسین قطره خون از اسلام و میهن اسلامى دفاع کردند و تمام هستى خود را بر سرِ پیمان الاهى خویش فدا ساختند.

 

بردبارى
دلیرمردانى که در این آیه، مورد ستایش خداوند قرار مى‌گیرند، مجاهدانى خستگى ناپذیرند.

 

طلب آمرزش، استقامت و یارى
چنین مجاهدان راستینى در کشاکش مصیبت‌هاى جنگ و رنج‌هاى جنگاورى، زبان حال و قالشان، چیزى جز طلبِ آمرزش، عذرخواهى و طلب استقامت و یارى از پروردگارشان نیست: وَ ما کانَ قَوْلَهُمْ إِلاّ أَنْ قالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ إِسْرافَنا فِی أَمْرِنا؛(2)سخنشان جز این نبود که پروردگارا! گناهان ما را ببخش و از تندروى‌هاى ما در کارها در گذر.

این رزم آوران الهى، نه تنها خود و عمل خود را نمى بینند، بلکه همواره عذر تقصیر به درگاه الاهى مى‌آورند که خدایا! تو خود کوتاهى‌هاى ما را در انجام وظیفه ببخشاى و از گناه و زیاده روى و کوتاهى ما به لطف و مرحمت خویش درگذر: رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا.(3) و افراط‌هاى ما نیز در انجام وظیفه بندگى و مجاهدت چشم بپوش: وَ إِسْرافَنا فِی أَمْرِنا.(4)پروردگارا! همه هستى ما از تو است و اکنون به درگاه تو تقدیم مى‌کنیم. لطف و مرحمتى کن و کاستى‌ها و لغزش‌هاى ما را تو خود جبران و اصلاح فرما! بار پروردگارا! این راه خطرخیز را با همه افت و خیزهایش تا بدین جا رسانده ایم؛ امّا چه امان از سستى در ادامه راه و فریب‌هاى شیطان و زمین گیرى دنیا؟! پس اکنون خدایا! ما را تا سرانجام این راه، همواره استوار و پابرجا بدار: وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا.(5) بار خدایا! هرچند مأموریت ما انجام وظیفه است.


پی نوشت ها:
1. آل عمران (3)، 146 و 147.
2. حتّى یاوران شیدایى امام حسین(ع) را نیز نمى توان مصداق "ربّیون کثیر" دانست؛ چرا که تعدادشان 72 نفر بیش نبوده است.

ویژگى‌هاى اساسى "ربّیّون" که در این دو آیه شریف بیان شده است، عبارتند از: قدرت والاى روحى، بردبارى، طلب مغفرت، طلب استوارى و استقامت و طلب نصرت که درباره هریک از این ویژگى‌ها توضیحى مختصر ارائه مى‌کنیم:
. آل عمران (3)، 146.
که به سبب بردبارىِ فوق العاده شان، محبوب ذات اقدس الاهى شده اند: وَ اللّهُ یُحِبُّ الصّابِرِینَ؛(1) و خداوند، چنین صبرکنندگانى را دوست مى‌دارد. اگر در شأن رزمندگان و بسیجیان، جز همین جمله در قرآن نازل نشده بود، براى پاداش آن‌ها کافى بود. چه پاداشى بالاتر از محبوبیت نزد خداوند قابل تصوّر است؟! آن که پروردگارش او را دوست بدارد، چه چیزى کم خواهد داشت؟!
1. همان.
2. آل عمران (3)، 147.
3. و 3 و 4 و 5. همان.
منبع: آیت الله مصباح یزدی، آفتاب ولایت‏، یاوران امام زمان(ع).





کلمات کلیدی :امام زمان(ع) و کلمات کلیدی :مهدی و کلمات کلیدی :حلقه وصال و کلمات کلیدی :مهدی در ادیان