زلال نرگس

وبلاگی تخصصی در مورد انتظار وامامزمان(عج)




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ٢:۱٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٤/٢٧

ا جریان‌شناسی انتقادی عرفان‌های نوظهور ا

کتاب 'جریان‌شناسی انتقادی عرفان‌های نوظهور' به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، کتاب جریان‌شناسی انتقادی عرفان‌های نوظهور با قلم حمیدرضا مظاهری سیف از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. فطرت محجوب و معنویت ممسوخ، بازکاوی تجربه عرفانی از منظر فطرت و بررسی تطبیقی تجربه عرفانی در 6 مکتب، فصول سه‌گانه بخش "فطرت در جغرافیای معنویت" را تشکیل می‌دهد.

در فصل سوم از بخش‌ یادشده، عرفان‌های شمنسیم، تائوئیسم، بودیسم، هندوئیسم، مسیحی و اسلامی مطرح و نقد و بررسی می‌شود.

در بخشی از عرفان مسیحی می‌خوانیم: "به نظر می‌رسد که مسیحیان با یک اشتباه تاریخی، دچارانحراف در عقاید شدند و به آموزه‌ای عقل ناپذیر(توحید در تثلیث) اعتقاد پیدا کرده‌اند. البته‌ در این باره عده‌ای از مسیحیان اساساً منکر بودند و معتقدان نیز آرای گوناگونی دارند."

 

نویسنده در بخش اول که 3 فصل کتاب را شامل می شود، افکار "سای بابا"، "وین دایر"، "کریشنا مورتی"، "مرلین منسون"، "دالایی لاما" را نقد می کند و بررسی تطبیقی 6 مکتب عرفانی شمینیسم، تائوئیسم، بودیسم، هندوئیسم، عرفان مسیحی و عرفان اسلامی را به خواننده ارائه می دهد. در بخش دوم کتاب، معنویت گرایی پست مدرن را مورد توجه قرار گرفته است و نویسنده به نقد عرفان "تی.ام"، اندیشه "اوشو"، افسانه معنویت "پائولو کوئیلو"، عرفان "فالون دافا" و عرفان "سرخ پوستی" پرداخته است.

 

در بخشی از این کتاب می خوانیم: "توسعه ابعاد مادی زندگی در جوامع مدرن نتوانسته است از میزان احساس نیاز ریشه دار و همیشگی انسان زمانه ما به معنویت خواهی بکاهد. اکنون پس از سال ها غفلت از این نیاز فطری، مدتی است که به اقتضای بازار گرم تقاضای معنویت جویی، عرضه این متاع نیز رو به فزونی گذارده، به گونه ای که بازار جهانی فرهنگ، امروزه برای ذائقه تنوع خواه و سلیقه های رنگارنگ انسان دوره ما، نسخه های متنوع و جذابی می پیچد تا رضایت مشتریان را هر چه بیشتر حاصل آورد".

همچنین عناوین تی.ام نمونه‌ای ‌از عرفان پست مدرن، عشق و معنویت در اندیشه اشو، افسانه معنویت در آثار کوئیلو، فالون دافا معنویت بدن‌گرا، و دنیای اسرارآمیز اوهام در عرفان سرخ‌پوستی، در بخش دوم این کتاب به چشم می‌خورد.

نگارنده در فصل ششم تلاش کرده است تا چیستی آثار کوئیلو را پاسخ دهد و نسبت آن را با معانی زندگی بشناساند‌؛ از این رو کاستی‌ها و کژی‌های اندیشه‌اش را بررسی کرده است.

شاخص‌های عرفان سکولار یکی از مطالب مهم و خواندنی این اثر است که عناوین پوچ‌گرایی روش‌شناختی، پنداری‌سازی ادراکات و موهوم‌انگاری هستی، گوشه‌ای از شاخص‌های عرفان سکولار را تشریح می‌کند.

در تبیین عرفان سکولار و آمادگی برای سلطه پذیری آمده است:«مهم‌ترین کارکرد مدیتیشن، دادن آرامش به افراد در جوامع بر استرس امروز نیست؛ بلکه تحمل‌پذیر کردن استیلا و استثمار سلطه‌گران سرمایه‌دار جهانی است.»

شایان ذکر است، کتاب جریان‌شناسی انتقادی عرفان‌های نوظهور در 399 صفحه و با شمارگان 2 هزار، پاییز 87 به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی چاپ و راهی بازار نشر شده است.





کلمات کلیدی :عرفان‌های نوظهور و کلمات کلیدی :کتاب و کلمات کلیدی :مهدویت و کلمات کلیدی :مدعیان ظهور