زلال نرگس

وبلاگی تخصصی در مورد انتظار وامامزمان(عج)




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ٩:۳٧ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۱/۳٠

هالیوود و فیوچریسم‏


هالیوود و فیوچریسم‏

امروز قدرت‏ها از عنصر تصویر در بالاترین حد بهره مى‏برند و ذهنیت مخاطبان نیز این امر را مى‏پذیرد. اکنون مهم‏ترین کار غرب این است که مبانى نظرى بر آمده از ایده‏ها و اهداف خود را به زبان تصویر ترجمه کند. بزرگ‏ترین ویژگى غرب ترجمه معنا به تصویر است؛ چون روان‏شناسى مدرن تأثیر تصویر را بسى فراتر از کلام مى‏داند و هر تصویر را با هزار کلمه برابر مى‏شمارد.
مجموعه فیلم‏هاى ساخته شده در دو دهه اخیر، به ویژه پس از طرح نظم نوین جهانى، اهداف غرب را به خوبى نشان مى‏دهد؛ براى مثال، امریکایى‏ها فیلمى به نام «روز استقلال» ساخته‏اند. در این فیلم، یک گروه فضایى به زمین حمله مى‏کند. امریکایى‏ها به دفاع مى‏پردازند و در نهایت، در روز استقلال این کشور دشمنان را دفع مى‏کنند. این گونه فیلم‏ها، امریکا و نظام حاکم بر غرب را تنها سیستم مدافع جهان در برابر خطرات احتمالى در آینده مى‏نمایانند. در فیلم پیشگویى‏هاى نوستر آداموس نیز امریکا در مقابل مسلمانان مى‏ایستد.
بحث‏هاى آینده نگرى (فیوچریسم) که توسط کسانى چون تافلر، فوکویاما، هانتینگتون، برژینسکى و... مطرح مى‏شود، در سینماى غرب نیز بازتاب یافته است. این بحث در روش تجربى علم که به پیش بینى پدیده‏ها مى‏پردازد، ریشه دارد. در تمدن‏هاى علم گرا، روان‏شناسى و جامعه‏شناسى و سیاست نیز آینده نگر مى‏شوند و در پى سیستم‏هایى مى‏گردند که به آینده نفوذ کند. فیلم امریکایى «روح» یا «شبح» (Goast) که چند اسکار گرفت، به نوعى همین مضمون را دنبال مى‏کند و مى‏خواهد بگوید انسان معاصر، شیداى شکستن دیوار تاریخ است؛ مى‏خواهد به آینده نفوذ کند و چون قدرت علمى دارد، آن را هر گونه مى‏خواهد، بسازد. البتّه آینده نگرى غرب در مسائل سیاسى نیز ریشه دارد؛ براى مثال فیلم «نوستر آداموس» مى‏خواهد بگوید چنین حوادثى محقق خواهد شد؛ امّا ما مى‏توانیم تغییرش دهیم.
یکى دیگر از اسباب آینده نگرى در میان متفکران غربى، مسأله مذهب است. کارکرد افرادى چون جرى فالول و مؤسسه «کلوپ اخلاقى» بر درستى این سخن گواهى مى‏دهد. اکثر تمدن‏ها چنان اعتقاد دارند که در پایان هر هزاره مجموعه‏اى از تحولات رخ مى‏دهد. در سال 2000، حدود 61 فرقه منتظر ظهور عیسى(ع) بودند و یهودى‏ها در دروازه شرقى بیت المقدس دوربین گذاشته بودند تا تصویرنزول اجلال احتمالى حضرت مسیح را ثبت کنند.
مجموع این قضایا، نظریه پردازان و سیاست بازان و تصویر برداران غرب را به یکدیگر پیوند مى‏دهد. تنها تمدنى که منجى و موعودى زنده و عینى دارد، شیعه است. تمدن‏هاى دیگر، منجى‏شان را قاب کرده‏اند و به سینه آسمان زده‏اند؛ یعنى موعودشان موجودى ذهنى است و در زندگى تجلى ندارد، بر خلاف موعودِ منجى شیعه که کاملاً عینى است.
(مجله موعود، شماره 25 و 26، گفت‏وگو با حسن بلخارى.)

نوستر آداموس و مصلح جهان‏

«نوستر اداموس» در 14 دسامبر 1503 (498 سال قبل) در ناحیه سن رمى فرانسه به دنیا آمد. وى از دو پدر بزرگش علوم بسیار آموخت. و افزون بر فلسفه و علوم بلاغت و کلام، در ادبیات، تاریخ، پزشکى، ستاره‏شناسى و علوم گیاهى مهارت داشت.
نوستر در آغاز با نوشتن یک رمان و سپس با درمان بیمارى‏هاى صعب العلاج به شهرت رسید. او در سال 1537 با شیوع طاعون، به درمان مردم پرداخت؛ امّا همسر و فرزندش از این بیمارى جان سالم به در نبردند. «نوستر اداموس» شوریده و پریشان‏حال شش سال بى‏هدف در اروپا گشت و به تدریج از قدرت پیشگویى‏اش با خبر شد.
«نوستر آداموس» چند سال درباره انتشار یافته‏هایش تردید داشت. در سال 1550 نخستین بخش پیشگویى‏هایش را منتشر کرد. دوازده شعر چهار خطى به نام رباعیات که هر رباعى پیشگویى‏اى کلى درباره سال بعد به شمار مى‏آمد.
بازتاب نوشته‏هاى وى متفاوت بود. وى براى افراد عادى خالق پلیدى‏ها است. گروهى از فلاسفه او را مى‏ستایند و جمعى نفرین مى‏کنند. شعرا در معناى نوشته‏هاى او مبهوتند؛ تفسیر این شعرها براى همه آزاد است؛ ولى جز مواردى که در زمان حیات خود نوستر اداموس اتّفاق افتاده و وى آن‏ها را تأیید کرده است، هیچ کس نمى‏تواند تفسیر نهایى را به دست دهد. طرفداران نوستر آداموست درباره ابهام اشعار نوستر معتقدند در هیچ جاى اشعار وى عدد دیده نمى‏شود. او براى ذکر اعداد سال‏هاى پیش بینى‏هاى خود، از صور فلکى استفاده کرده است.
او در سال 1554، کتاب قرون را تدوین کرد. این اثر ده سانتورى و هر سانتورى 100 رباعى دارد. او در این ابیات تمام اتفاقات جهان تا سال 3797 را پیشگویى کرده است؛ براى مثال ظهور ناپلئون، انقلاب‏هاى مهم فرانسه، انگلیس و روسیه و جنگ‏هاى شمال و جنوب امریکا را پیش بینى کرد و از تحقق یک انقلاب بزرگ (انقلاب اسلامى) در پرشیا Persia (ایران) پرده برداشت. با وقوع حوادث اخیر در امریکا و حمله به برج‏هاى دوقلوى نیویورک، نام نوستر اداموس دوباره مطرح گردید.
از جمله پیشگویى‏هاى او، ظهور فردى به نام «محمد» است. نوستر اداموس در شعر خود به مردى اشاره مى‏کند که «یکى از نام‏هاى پیامبرى که واپسین پیامبر است، برخود دارد.» (سانتورى 3، شعر 28) وى در شعر دیگر مى‏گوید: «پروردگار به بشریت نشان خواهد داد که براى جنگ بزرگ دیگر بنیان‏گذار دیگرى به وجود خواهد آمد.» (سانتورى 1، شعر 91) او مى‏افزاید: «به سخن راستین دهان‏ها را خواهد بست، آنگاه که انتظارش را دارند نجات دهنده، به هنگام نیاز اگر چه دیر، فراخواهد رسید.» (سانتورى 5، شعر 96)
البتّه نمى‏توان منکر «پیشگویى» شد؛ چرا که قبل از ظهور حضرت موسى(ع) و دیگر پیامبران، پیشگویان ظهور پیامبران را پیشگویى کرده بودند؛ تا جایى که «فرعون»، به منظور کشته شدن حضرت «موسى»، دستور قتل کودکان را صادر کرد؛ امّا پیشگویى‏ها تفاوت دارد. جز معصومان و برخى از اولیاى خداوند کسى نمى‏تواند به صورت شفاف به آینده و وقایع آن بنگرد. پیشگویان دیگر تنها توان نظاره اتفاقى آن هم در فضایى مِه آلوده و غیر شفاف دارند و از جزئیات بى‏خبرند. بنابراین، این‏که گفتار «نوستر آداموس» را پیشگویى‏هاى غیر شفاف به شمار آورد یا شعر واره‏اى که با هر واقعه دیگر قابل تطبیق است، جاى بحث و تأمل دارد.
با وجود ظرافت در اشعار نوستر اداموس پیرامون منجى آخر الزمان، مع الاسف در دو دهه اخیر کمپانى «گلدن مایر» با ساختن فیلم «پیشگویى‏هاى نوستر آداموس» به تخریب چهره موعود پرداخته است. این فیلم در سال 82 - 83 در حالى ساخته شد که کمپانى یاد شده انقلاب اسلامى ایران را نوعى تهدید براى جهان تلقى مى‏کرد. این کمپانى، با وارونه جلوه دادن تصویر امام زمان(ع)، مهدویت را به تمسخر مى‏گیرد و او را شخصى ضد مسیح مى‏نمایاند. در حالى که عظمت و شکوه عیسى در گرو ظهور مهدى است. مهدى موعودى است که عیسى درباره‏اش مى‏گوید: «چون او (روح راستى) آید شما را به جمیع راستى‏ها هدایت خواهد کرد.» (انجیل یوحنا، باب 16، ش 7)
این موعود هنگام ظهور، عیسى را کنار خویش دارد؛ چنان که در روایات آمده است:
«حضرت عیسى(ع) را مى‏بینند که پشت سر حضرت مهدى(ع) نماز مى‏خواند.»
(المحجه، ص 62؛ ر. ک: خورشید هدایت، علیرضا نعمتى، ج 1، ص 93؛ تهاجم یا تفاوت فرهنگى، حسن بلخارى، ص 164؛ روزنامه جمهورى اسلامى 27 شهریور 1380)

پرسمان





کلمات کلیدی :فرقه های انحرافی و کلمات کلیدی :ظهور و کلمات کلیدی :حلقه وصال و کلمات کلیدی :مدعیان ظهور