زلال نرگس

وبلاگی تخصصی در مورد انتظار وامامزمان(عج)




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ۳:۳٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱٠/۱۳

عمیره بنت نفیل از حضرت امام حسن یا از حضرت امام حسین علیهماالسلام نقل کرده است که فرمودند
قالت سمعت الحسن (الحسین ) بن على سلام الله علیهما یقول لا یکون الامر الذى تنظرون (امر ظهور) حتى یبراء بعضکم من بعض و یتفل بعضکم فى وجوه بعض و یشهد بعضکم على بعض بالکفر و یلعن بعضکم بعضا فقلت له ما فى ذلک الزمان من خیر فقال الحسین علیه السّلام الخیر کله فى ذلک الزمان یقوم قائمنا و یدفع ذلک کله . (1)
امرى که (به آن ) چشم دوختید (ظهور مهدى ما(محقق نخواهد شد مگر بعد از به وجود آمدن نشانه هاى زیر:
1- بیزارى جستن مؤ من و مسلمان از برادر خویش .
2- آب دهان به صورت یکدیگر مى اندازند.
3- بعضى شهادت بر کفر بعضى دیگر مى دهند.
4- بعضى از مسلمانان دیگرى را لعن مى کنند.
مى گوید عرض کردم : پس خیرى در این زمان نخواهد بود؟ فرمودند: این طور نیست ، تمام خیرات و خوبیها در این زمان است ؛ چون قائم ما قیام مى کند و تمام صفات مذمومه ذکر شده را از بین مى برد فضل بن شاذان از عمار یاسر نقل مى کند که فرمودند:
دعوة اهل بیت نبیکم فى آخر الزمان فالزموا الارض و کفوا حتى تروا قادتها فاذا خالف الترک الروم و کثرت الحروب فى الارض ینادى مناد على سور دمشق ویل لازم من شر قد اقترب و یخرب حائط مسجدها (2)
دعوت اهل بیت پیامبر شما در آخرالزمان است . ملازم خانه هاى خود باشید و از جاى خود حرکت نکنید و صبر پیشه سازید تا اینکه رهبر قیام را ببیند. پس ، هرگاه ترکها با رومیها درگیر شوند و جنگ و خونریزى در زمین بالا گیرد منادى بر دروازه دمشق فریاد خواهد زد که واى از شرى که نزدیک شده است ، و نیز دیوار مسجد دمشق فرو ریزد.
شیخ الطائفه )طوسى ) در کتاب غیبتش از سیعد بن جبیر نقل فرموده است :
السنة التى یقوم فیها المهدى تمطر اربعا و عشرین مطرة یرى آثرها و برکتها (3)
در آن سالى که حضرت مهدى ارواحنا له الفداء قیام مى کنند بیست و چهار ساعت باران مى بارد و آثار و برکات آن بارانها دیده مى شود.
محمد بن بشر از جناب محمد حنیفه نقل مى کند که فرمودند:
قلت له قد طال هذا الامر حتى متى ؟ (قال ) فحرک راءسه ثم قال انى یکون ذلک ولم یعض الزمان یکون ذلک ولم یجفوا الاخوان انى یکون ذلک ولم یظلم السلطان انى یکون ذلک ولم یقم الزندیق من قزوین فیهتک ستورها و یکفر صدورها و یغیر سورها و یذهب بهجتها من فرمنه ادرکه و من حاربه قتله و من اعتزله افتقر و من تابعه کفر حتى یقوم باکیان باک یبکى على دینه و باک یبکى على دنیاه . (4)
به آن حضرت عرض کردم که قیام و دولت شما طول کشیده است . این امر کسى خواهد شد؟ پس ، سر مبارک را تکان داده ، فرمودند: هنوز اوضاع جهان دگرگون نشده و برادر درباره برادر جفا نکرده است . کجاست آن قیام و حال آنکه سلطان درباره رعیت ظلم نکرده است . کجاست آن حکومت و حال آنکه زندیقى از قزوین حرکت نکرده است که پرده هاى عصمت را بدرد و قلبها را انباشته از کفر کند، دیوارهاى آن را تغییر دهد و طراوت و بهجت آن را از بین ببرد؟ کسى که از او فرار کند او را مى گیرد و هر کسى با او بجنگد او را مى کشد و کسى که خانه نشینى اختیار کند فقر او را فرا مى گیرد و آن کسى که از او متابعت نماید کافر مى شود. سرانجام کار به جایى مى رسد که با یک چشم بر دنیاى خود گریه کند و با چشم دیگر بر آخرت (کنایه است از کسى که بر دین و دیگرى که بر دنیاى خود خواهد گریست و ممکن است اشاره به قیام رضان و جنایات او باشد(
محمد بن مسلم خبر مى دهد که :
ینادى مناد من السماء باسم القائم فیسمع ما بین المشرق الى المغرب فلایبقى راقد الا قام و لا قائم الا قعد و لا قاعد الا قام على رجلیه من ذلک الصوت و هو صوت جبرئیل علیه السّلام الروح الامین . (5)
منادى ، حضرت قائم آل محمد (ارواحنا له الفداء) را به اسم صدا مى زند و معرفى مى کند و همه مردم روى زمین از مشرق تا مغرب و آنچه بین ایندوست این صدا را مى شنوند. آنهایى که خواب هستند بیدار مى شوند و مى ایستند و آن دسته اى که ایستاده اند مى نشینند؛ افرادى که نشسته اند از هیبت این صدا بر مى خیزند و مى ایستند و این صداى جبرئیل روح الامین علیه السّلام است .

وبلاگ مهدی طاووس اهل جنت - www.tavoosejannat.blogfa.com


سید بن طاوس اعلى الله مقامه در کتاب خود به یکى از نشانه هاى ظهور حضرت بقیة الله روحى له الفداء تحت عنوان ستاره دنباله دار اما پرفروغ چنین اشاره فرموده اند:
یطلع نجم من المشرق قبل خروج المهدى له ذنب یضى ء لاهل الارض کاءضاءة القمر لیلة البدر (6)
قبل از خروج حضرت مهدى علیه السّلام ستاره دنباله دار طالع مى شود که تمام ساکنان کره زمین از نور استفاده مى کنند، مانند ماه شب چهارده که جهان را غرق در نور مى سازد. این ستاره قبل از ظهور چنین است . (7)
سید بن طاوس اعلى الله مقامه از ابن شهر آشوب در ارتباط با ایوان کسرى روایتى نقل مى کند که مشروح آن به خاطر اهمیت فوق العاده اش در اختیار خوانندگان عزیز قرار مى گیرد. امید است براى همه ما در تحکیم عقائدمان مؤ ثر باشد. البته به گفته سید بن طاوس ابن شهر آشوب این مطلب را در باب امامت حضرت قائم روحى له الفداء نقل فرموده است (در جلد هشتم از مناقب) محمد بن على نوشجانى خبر داده است که :
اخبر یزجرد بیوم القادسیه و انجلائها عن خمسین الف قتیل من الفرس فخرج یزدجرها ربا فى اهل بیته فوقف بباب الایوان فقال السلام علیک ایها الایوان ها انا ذا منصرف عنک و راجع الیک انا او رجل من ولدى لم یدن زمانه ولا آن اوانه قال سلیمان الدیلمى فساءلت الصادق علیه السّلام عن معنى قوله او رجل من ولدى قال ذلک قائمکم السادس من ولدى وقد ولده یزجرد ابن شهریار من قبل ام على بن الحسین علیه السّلام شهر بانو بنت یزجرد فهو ولده من الحسین علیه السّلام و فى هذا الحدیث آیات منها ان الصادق علیه السّلام اخبر ان القائم هو السادس من ولده کما جرت الحال علیه فلا بد ان یکون علم ذلک من جانب الله و عن آبائه الطاهرین والا کیف کان یعلم انه یکون له عقب متصل الى السادس من ولده و منها تصدق النقل لما تجدد للسادس من ولده علیه السّلام من اعتقاد انه القائم ولم یعتقد ذلک فى احد من آبائه قبله و منها بقاء الایوان الى الان وقد هدم جمیع دور کسرى و آثارها و منها معرفة کسرى بطریق النجوم او غیرها تحدید ذلک و تصدیق اهل بیت النبوة فى اعتقادهم ولله الحجة البالغة . (8)
یزدجرد پادشاه ایران در شکست با مسلمانان و کشته شدن پنجاه هزار سرباز ایرانى که منجر به گریختن یزدجرد و خانواده اش شد، مى گوید: پس یزدجرد در حالى که خودش و اهل بیتش فرار مى کردند آمد در ایوان پادشاهى مدائن ایستاد و گفت : سلام بر تو اى ایوان پادشاهى من ! اکنون من ناگزیرم که از تو جدا بشوم و بروم ، اما طولى نمى کشد که به سوى تو باز مى گردم : یا خود من یا یکى از فرزندان من . سلیمان دیلمى مى گوید از امام صادق علیه السّلام پرسیدم : معنى کلام یزدجرد (یا خود من یا یکى از فرزندان من ) چیست ؟ حضرت فرمودند: این مردى از فرزندان من است و او قائم شماست که ششمین فرزند من است که از طرف مادر فرزند یزدجرد است ؛ (چون ) حضرت على بن الحسین علیهماالسلام نوه یزدجرد بوده و شهربانو دختر یزدجرد همسر حضرت امام حسین علیه السّلام است (بنابراین ، حضرت بقیة الله روحى له الفداء از طرف مادر نوه یزدجرد مى شود). مرحوم سید بن طاوس مى فرماید: در این روایت آیاتى از قدرت خداوند است :
1- اینکه حضرت امام صادق علیه السّلام خبر داده که حضرت قائم فرزند ششم آن حضرت است لابد از طرف خداوند یا آباء گرامى اش به او گفته شده که حضرت قائم فرزند ششم شماست ، والا از کجا مى دانسته که از اعقاب او مردى به وجود مى آید که نامش قائم است ؟
2- از آیات قدرت خداوند اینکه تمام کاخها و قصرها و خانه هاى کسرى ویران شده است فقط ایوان مانده است تا الان ، آن هم ایوانى با آن ارتفاع که میان زمین و آسمان مانده است .
3- خبر داشتن کسرى از طریق علم نجوم یا غیره از اینکه در آینده فرزندى از او به وجود مى آید و برمى گردد به سمت ایوان مدائن (اتفاقا مرکز سلطنت حضرت مهدى روحى له الفداء در عراق - مسجد سهله - خواهد بود(
4- دیگر اینکه ممکن است عالم غیب ناخودآگاه بر زبان یزدجرد جارى کرده باشد که در آینده چنین خواهد شد. به هر حال ، حجتهاى خداوند باید بر بندگانش به صورتهاى مختلف تمام بشود تا راه بهانه اى براى کسى نماند.

پی نوشتها:

1- غیبت نعمانى ، ص 206.
2- غیبت طوسى ، ص 268.
3- همان ماءخذ، ص 269.
4- همان ماءخذ، ص 269.
5- همان ماءخذ، ص 274.
6- الملاحم و الفتن ، ص 46.
7- در سال تالیف این کتاب ستاره مذکور در کره زمین دیده شد، حتى با چشمهاى غیر مسطح .
8- الملاحم و الفتن ، ص 200

منبع: کتاب نشانه هاى ظهور
 





کلمات کلیدی :نشانه هاى ظهور و کلمات کلیدی :مهدی و کلمات کلیدی :کتب مهدوی