زلال نرگس

وبلاگی تخصصی در مورد انتظار وامامزمان(عج)




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ۸:٢٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/٥/٩

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی
همواره با امام عصر‌(عج) تجدید عهد نماییم
حضرت آیت‌الله صافی، در پیامی با اشاره به ضرورت امام شناسی، خاطرنشان کرده اند: همگان باید همواره عهد خود به امام عصر (عج) را تجدید و شدت انتظار و اشتیاق به ظهور آن حضرت و روز موعود و نجات و خلاصی بشر آشکار سازد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، مشروح پیام این مرجع تقلید به همایش دعا و نیایش برای تعجیل فرج و تجلیل از کتاب ارزنده و مهدوی « مکیال المکارم»، بدین شرح تقدیم مهدی یاوران ارجمند می‌گردد.  

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی: « وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ» (غافر/60)

هویت حقیقی مخلوق و ممکن الوجود، فقر و نیاز به خالق و واجب الوجود جلّت اسماءه و عظمت آلأوه می‌باشد و کمال انسان نیایش و احساس و التفات به این فقر و اظهار حاجت و اعتراف به این هویت است. انسان هر چه بیشتر در این وادی سیر نماید و در خودشناسی و خداشناسی مراتب بالاتری را کسب کند و این نیاز ذاتی خود را به خالق خویش و بی‌نیازی او عز اسمه را در پرتو معرفت صفات جلالیه و جمالیة او بیشتر درک نماید مقامش اعلی و ارفع می‌شود:

به پیش آنکه بی‌پیوند و خویش است

هر آن را معرفت بیش است پیش است

شخص اول ممکنات، حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله و اهل بیت آن حضرت صلوات الله علیهم اجمعین در این احساس فقر و نیاز به خدای بی‌نیاز بالاترین درجات را حائز بودند و رمز اشرفیت و برتری آنها بر همه حتی ملائکه مقرب همین درک و احساس است. الذ لذائذ برای آن بزرگواران جلوس بر بساط عبودیت و اظهار فقر به درگاه الهی وعرض نیایش و نیاز و طلب حاجات و دعا است که حضوری برای انسان بالاتر از آن نیست بلکه حضور و لقاء و اتصال به عالم غیب و غیبِ عالم، همه همین و در همین است و مقامات و درجات معنوی و اصطفاء و اجتباء به این حاصل می‌شود. از آیة شریفه‌ای که تلاوت شد این معنای بالا و بلند استفاده می‌شود که دعا و درخواست و طلب حاجت عین عبادت و عبودیت و پرستش است و ترک دعا و نیایش، استکبار از پرستش و عبادت و هاویة سقوط است و چنانکه در حدیث شریف است «و الدعاء مخ‌ّ العبادة» خواندن خدا و یا الله و یارزاق و یا شافی و یا غفار و ... گفتن اصل نیایش و مغز پرستش است. این حال توجه به خدا چنانکه در قرآن مجید به آن اشاره شده است در حال بروز حوادث و نزول بلیات و شدائد که انسان از همه وسایل نجات ناامید می‌شود و برای کسانی که غافل از این معانی هستند نیز حاصل می‌شود.

قال الله تعالی:

«وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنسَانِ أَعْرَضَ وَنَأى بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَاء عَرِیضٍ»

این معنی را بر حسب روایت، حضرت کشّاف حقائق، امام صادق علیه السلام در جواب شخصی که از آن حضرت دربارة خدا سؤال نمود بیان فرمودند:

«هل رکبت سفینة قط؟»

آیا تاکنون سوار کشتی شده‌ای؟

ـ سائل: بلی شده‌ام.

ـ امام علیه السلام: آیا اتفاق افتاده است که کشتی‌ای که بر آن سوار بودی شکسته شده باشد و هیچ وسیلة ظاهری برای نجات تو نباشد و در معرض خطر قطعی گرفتار باشی؟

ـ سائل: اتفاق افتاده است.

ـ امام علیه السلام: آیا در این حال هولناک، خطرناک دل تو متوجه شده است که کسی هست که قادر بر نجات از این خطر و هلاکت باشد؟

ـ سائل: بلی همین گونه شده است.

امام علیه السلام: آن کس، خداوند متعال است که توانا بر نجات دادن است هنگامی که نجات دهنده‌ای نیست و فریادرس است هنگامی که فریادرسی نیست.

خداوندی که بی‌قرن و عدیل است

وجود او نه محتاج دلیل است

اگر از شبهه دل را پاک سازی

در اثباتش ز برهان بی‌نیازی

اگر افتی به دام ابتلایی

به جز او از که می‌خواهی رهایی؟

ندارد چون خرد در او تأمل

چرا افتی پی دور و تسلسل؟

راجع به فضیلت دعا همین بس که در روایت است که از امام علیه السلام در مورد فضیلت قرائت قرآن و دعا سؤال شد به این صورت که دو نفر نماز خواندند: یکی در نماز، بیشتر قرآن تلاوت کرد و دیگری بیشتر دعا خواند؛ کدام افضل است؟ فرمود: هر دو فضیلت دارند. سائل بار دیگر از فضیلت سؤال کرد. امام علیه‌السلام از فضلیت نمازی که در آن دعا بیشتر خوانده شده بود خبر داد و فرمود:

«هی و الله افضل هی و الله العبادة»

با توجه به این دستور ولایی معلوم می‌شود که در ارتباط با عرض ادب و بندگی به پیشگاه اقدس حضرت بقیة الله مولانا المهدی ارواحنا العالمین له الفدا نیز، دعا برای آن حضرت و برای تعجیل در فرج و برآمدن حوائج آن حضرت از نیایش‌ها و دعاهایی کثیر بالبرکات است و از اینکه شخص، حاجات خود را بخواهد به مراتب بالاتر و ثوابش بیشتر است.

این همایش که برای تشویق همگان به دعا برای آن حضرت و نیایش و التماس و تضرع به درگاه الهی برای تعجیل در امر فرج آن یگانة دوران و صاحب زمان است همایش عظیم و دارای منزلتی جلیل است و به این مناسبت از یکی از بهترین و جامع‌ترین کتاب‌ها در این موضوع کتاب نفیس و شریف «مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم علیه السلام» تالیف شیعة مخلص و چاکر درگاه حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفدا حضرت آیت الله آقای حاج سید محمد تقی اصفهانی اعلی الله مقامه از کتاب و از مؤلف تجلیل و تقدیر به عمل می‌آید. الحق کتاب در نوع خود بی‌نظیر و نسخة بهترین ارتباط با ناحیة مقدسه و دعا برای آن حضرت است.

سزاوار است همه از آن استفاده نمایند و امام‌شناسی خود را به وسیلة آن تکمیل کنند و با نیایش و دعا برای آن حضرت، همواره عهد خود را تجدید و شدت انتظار و اشتیاقشان را به آن ظهور موفور السرور و روز موعود و روز نجات و خلاصی بشر آشکار سازند.

اللّهم عجل فرجه و سهّل مخرجه

شعبان المعظم 1431

لطف الله صافی