زلال نرگس

وبلاگی تخصصی در مورد انتظار وامامزمان(عج)




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ٦:۳٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/٥/٤

باسمه تعالی

«اِنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّلِحُونَ»[1]

آیا شود گذار تو افتد به کوی ما
یک لحظه روی ماه توافتد به روی ما

با آفرینش زن برگ ظریفی به برگ های زرین عالم وجود افزوده شد چرا که زن جلوه ای از جمال و جلال الهی است که باید شناخته می شد؛ این نور الهی از آغاز آفرینش تا کنون، دوران های تلخ و شیرینی را سپری کرده است. اما شیرینی و لذتش در این است که زنان در نهضت جهانی حضرت مهدی 7جایگاه شکوهمندی دارند و در همه مراحل این نهضت حضور فعال خواهند داشت.

نهضت امام زمان 7 و ظهورش آخر خط نیست، بلکه دور جدیدی از تاریخ و جامعه شروع می شود. تازه آن سؤالی که ملائک از روز اول داشتهاند و همه عالم داشتهاند؛ فلسفه خلقت، جامعه، نبوت، رسالت، پاسخ داده می شود. تازه معنای عاشورا چیست و کربلا کجاست؟ آشکار میشود. ظهورش با اجتماع یاران او قرین است؛ اصحاب سختکوشی که با حضور خود فرمان موعود را لبیک گفته، گرد آفتاب وجودش حلقه می­زنند تا در رکاب او وعده الهی را تحقق بخشیده، حاکمیت دولت اهل بیت7را بر جهان بگسترانند.

بقیه در ادامه


باسمه تعالی

«اِنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّلِحُونَ»[1]

آیا شود گذار تو افتد به کوی ما
یک لحظه روی ماه توافتد به روی ما

با آفرینش زن برگ ظریفی به برگ های زرین عالم وجود افزوده شد چرا که زن جلوه ای از جمال و جلال الهی است که باید شناخته می شد؛ این نور الهی از آغاز آفرینش تا کنون، دوران های تلخ و شیرینی را سپری کرده است. اما شیرینی و لذتش در این است که زنان در نهضت جهانی حضرت مهدی 7جایگاه شکوهمندی دارند و در همه مراحل این نهضت حضور فعال خواهند داشت.

نهضت امام زمان 7 و ظهورش آخر خط نیست، بلکه دور جدیدی از تاریخ و جامعه شروع می شود. تازه آن سؤالی که ملائک از روز اول داشتهاند و همه عالم داشتهاند؛ فلسفه خلقت، جامعه، نبوت، رسالت، پاسخ داده می شود. تازه معنای عاشورا چیست و کربلا کجاست؟ آشکار میشود. ظهورش با اجتماع یاران او قرین است؛ اصحاب سختکوشی که با حضور خود فرمان موعود را لبیک گفته، گرد آفتاب وجودش حلقه می­زنند تا در رکاب او وعده الهی را تحقق بخشیده، حاکمیت دولت اهل بیت7را بر جهان بگسترانند.

و در این میان گروهی رجعت میکنند، رجعت جزء زیبایی های آفرینش است رجعت می کنند تا به ثواب یاری امام زمان 7 نائل آیند و شاهد دولت حق آل محمد باشند و از ظهور حق و اعتلای کلمه توحید لذت ببرند.[2]

نقش زنان در حکومت حضرت مهدی عج الله

یکی از مهم ترین و سرنوشت سازترین حرکت ها و وقایع جهان بشری، انقلاب حضرت مهدی7است و سزاوار است بدانیم زنان در این قضیه مهم، چه نقشی ایفا می کنند و چه مسؤولیتی بر عهده دارند. بر اساس برخی از روایات، حضور و نقش این زنان از نظر زمان و موقعیت، چند صورت دارد: اولین گروه از زنانی که به محضر امام زمان7می شتابند، کسانی اند که در آن ایام می زیسته اند و همانند دیگر یاران امام7، به هنگام ظهور در حرم امن الهی به خدمت امام میرسند. از امام باقر7در بیان بعضی از نشانه های ظهور، می فرماید: «و یجیء والله ثلاث مئة و بضعة عشر رجلا فیهم خمسون امرأة یجتمعون بمکة علی غیر میعاد قزعاً کقزع الخریف یتبع بعضهم بعضها و هی الآیة التی قال اللّه: (این ما تکونوا یأت بکم الله جمیعاً ان الله علی کل شیء قدیر...[3] )[4]

«به خدا سوگند، 313 نفر می آیند که پنجاه تن از این عده زن هستند که بدون هیچ قرار قبلی در مکه کنار یکدیگر جمع خواهند شد و این است معنای آیه شریفه: هر جا باشید خداوند همه شما را حاضر می کند، زیرا او بر هر کاری توانا است».

در توجیه و جمع این روایات گفته شده تعداد 313 نفر هسته اصلی و مرکزی یاران امام زمان 7میباشند.حال که میان 313 تن از یاران حضرت (که کارگزاران و مدیران حضرت میباشند) پنجاه زن وجود دارند، به این نتیجه میرسیم که زنان در پست‏های مدیریتی فعالانه نقش خواهند داشت.

دسته دوم چهارصد بانوی برگزیده هستند که خداوند برای حکومت جهانی حضرت ولی عصر عج در آسمان ذخیره کرده است و با ظهور آن حضرت به همراه حضرت عیسی 7 به زمین می آیند.[5]

سومین گروه از یاوران امام زمان7 زنانی هستند که خداوند به برکت ظهور امام زمان7 آنها را زنده خواهد کرد و بار دیگر به دنیا رجعت خواهند نمود. برخی با نام و نشان از زنده شدنشان خبر داده شده و برخی دیگر فقط از آمدنشان سخن به‏میان آمده است

در منابع معتبر اسلامی نام سیزده زن یاد می‏شود که به هنگام ظهور قائم آل محمد 9، زنده خواهند شد.

امام صادق 7فرمود: همراه قائم آل محمد9سیزده زن خواهند بود که به مداوای مجروحان پرداخته، سرپرستی بیماران را به‏عهده خواهند گرفت. آن زنان : قنواء دختر رشید هجری، ام ایمن، حبابه والبیه، سمیه (مادر عمار یاسر)، زبیده‏( زن هارون الرشید)،ام خالد احمسیّه، ام سعید حنفیه، صیانه ماشطه، ام خالد جهنّیه می باشند.[6]و نیز در کتاب خصایص فاطمی نام نسیبه دخترکعب مازنیه و در کتاب منتخب البصائر به نام وتیره و أحبشیه اشاره شده است.

چهارمین گروه یاوران امام ، بانوان پرهیزکاری هستند که پیش از ظهور بقیة الله رحلت کردهاند. به ایشان گفته میشود امام تو ظاهر گشته است، اگر مایلی میتوانی حضور داشته باشی. آنان نیز به اراده پروردگار زنده خواهند شد.[7]

زنان در دوران پیروزی وحاکمیت عدل مهدی 7حرکت و رشد چشمگیری خواهند داشت. آنان چنان از علم و معارف اسلامی بهره می‌برند که حرکات و رفتارشان، بر اساس قانون خدا است. بر این پایه به بهترین وجه ممکن به تربیت فرزندان با ایمان ـ در کنار حرکت فرهنگی خود ـ اقدام می‌کنند. امام باقر7فرمود: در زمان امام مهدی7به شما حکمت داده می‌شود، تا آنجا که زن در درون خانه‌اش مطابق کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) قضاوت می‌کند".[8]

زن منتظر امروز

با در نظر گرفتن اطلاق ادله انتظار فرج (افضل اعمال امتی انتظار الفرج من الله عزوجل)[9] و یا روایت امام صادق7 در دعای عهد[10] ـ که هم زن و هم مرد را به طور مساوی در بر می گیرد ـ زنان نیز همچون مردان در صف منتظران حضرت حجت قرار دارند. انقلاب حضرت حجت با حضور یاران و سربازان مؤمن و عاشق صورت می پذیرد و با در نظر گرفتن نقش تربیت در امر شخصیت انسانی و اینکه بیشترین بار تربیت به دوش زنان است، روشن می شود که اگر بر فرض هیچ زنی هم در نهضت و قیام حضرت حجت(عج) حضور نداشته باشد؛ تمام مردان آن صحنه با تلاش و تربیت زنان لیاقت حضور پیدا کرده اند.

جای دارد در اینجا سخن امام خمینی1را زینت بخش کلام خود کنیم که: «زن نقش بزرگی در اجتماع دارد. زن مظهر تحقق آمال بشر است. زن پرورش دهنده زنان و مردان ارجمند است. از دامن زن، مرد به معراج می رود. دامن زن محل تربیت بزرگ زنان و بزرگ مردان است».[11]

 امروزه در جمهوری اسلامی ایران زنان در تعیین سرنوشت جامعه تاثیر گذار بوده و با پذیرش بخشی از مسئولیت‏ها حضور خویش را در صحنه‏های مختلف پررنگ نموده‏اند. از سوی دیگر زنان میتوانند با انجام وظایف دوران غیبت، زمینه ظهور امام زمان7را فراهم کنند. بنابراین نقش زنان قبل از ظهور در زمینه سازی ظهور امام و حضور در صحنه‏های سیاسی و اجتماعی جلوه میکند.کسب آگاهی هر چه بیشتر، ایجاد آمادگی در خود و دیگران، تربیت فرزندان و آشنا نمودن آنها با حضرت مهدی7و ایجاد عشق و شور در آنها، بخشی از این نقش مهم میباشد.

 

دستیابی به مقام رجعت

رجعت زنان مربوط به گروه خاصی نیست و هر بانویی خود را با خواسته ها و شرایط زندگی در حکومت مهدی آل محمد9 تطبیق دهد ممکن است در آینده از رحمت خداوندی بهره مند گشته، برای یاری امام زنده شود. یکی از آن شرایط خواندن دعای عهد است که در فرد، نوعی آمادگی برای پذیرش حکومت آخرین ذخیره الهی ایجاد می کند. به فرموده امام صادق 7: هر که چهل صبح دعای عهد را بخواند از یاوران قائم ما باشد و اگر هم پیش از ظهور آن حضرت از دنیا برود خداوند او را از قبر بیرون آورد تا در خدمت آن حضرت باشد.[12]

امید است لیاقت یاریگری و عنایت حضرت ولی عصر عج الله را از ایشان سلب نماییم و روشنایی طلوعش را درک نموده و پا در رکاب عشق، رهسپار مدینه فاضله حضورش باشیم.

گفتم که روی ماهت از من چرا نهان است 
گفتا تو خود حجابی ورنه رخم عیان است
[1] انبیاء 105

[2] شیخ عباس قمی،سفینه البحار،ج1،ص511

[3] بقره 148

[4] بحار الانوار،ج52،ص223

[5] کورانی، معجم الاحادیث الامام المهدی، ج1، ص 534، ح 363

[6] دلائل الامامه، ص260

[7] القمی، شیخه عباس،‌ منتهی الآمال، ج2، ص294

[8] بحار الانوار، ج52، ص352

[9] بحارالانوار،ج52،ص122

[10] مفاتیح الجنان

[11] کلام امام،دفتر سوم،زن،ص111

[12] بحار الانوار، ج 102،ص111،ح2

تهیه و تنظیم: روابط عمومی مرکز حوزه علمیه خواهران





کلمات کلیدی :نقش زنان