زلال نرگس

وبلاگی تخصصی در مورد انتظار وامامزمان(عج)




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ۱:٢۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٩/۳

اا

'مهدویت' نگریستن به موضوع ظهور امام زمان(عج) و حکومت جهانی ایشان به عنوان یک تئوری (نظریه) جامع و فراگیری برخواسته از آموزه‌های وحیانی (قرآن و سنت) است.

 

 "مهدویت" نگریستن به موضوع ظهور امام زمان(عج) و حکومت جهانی ایشان بعنوان یک تئوری (نظریه) جامع و فراگیری برخواسته از آموزه‌های وحیانی (قرآن و سنت) است.

موضوعات مهدویت، تمام معارف دربارۀ امام مهدی(عج) به ‌طور خاص، و منجی موعود به‌ طور عام را در برمی‌گیرد. موضوعات مهدوی، مسائلی از علوم اسلامی است که به مباحث امام زمان(عج) می‌پردازد.

برای مثال، برخی از این موضوعات به شرح زیر است:
۱. امام مهدی در قرآن: بررسی آیات دلالت‌کننده بر وجود امام یا قیام و حکومت ایشان یا دیگر مباحث درباره حضرت مهدی(عج)؛
۲. امام مهدی(عج) در روایات: بررسی روایات نقل‌شده دربارۀ امام مهدی(عج)؛
۳. دلایل عقلی و نقلی اثبات امام مهدی(عج): اثبات وجود امام با دلیل‌های عقلی و آیات و روایات؛
۴. علل غیبت امام زمان(عج)؛
۵. آثار و فواید امام غایب؛
۶. انتظار و وظایف منتظران؛
۷. علائم و شرایط ظهور امام؛
۸. ویژگی‌های یاران و دولت مهدوی؛
۹. اوضاع جهان قبل از ظهور؛
۱۰. رجعت یا بازگشت مردگان به دنیا؛
۱۱. بحث از دعاها و اماکن منسوب به امام؛
۱۲. آسیب‌شناسی یا بررسی پی‌آمدهای منفی؛
۱۳. تاریخ عصر غیبت صغرا و وضع شیعه در آن زمان؛
۱۴. بحث از ولایت فقیه یا نیابت عام (فقیهان دین) امام زمان در عصر غیبت کبری؛
۱۵. جهانی‌شدن و حکومت واحد جهانی؛
۱۶. مهدویت و مسائل جدید کلامی؛
و بسیاری از موضوعات دیگر.

 

منبع: کتاب "مهدویت؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها"





کلمات کلیدی :مهدویت و کلمات کلیدی :ولایت فقیه و کلمات کلیدی :ظهور و کلمات کلیدی :کتب مهدوی




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ۱:٢۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٩/۳

ا بعد از ظهور می فهمیم چقدر برای حسین(ع) کم کار کرده ایم! ا

امام زمان(عج) بعداز ظهور فریاد می زند: 'الا یا اهل العالم ان جدی الحسین قتلوه عطشانا.' آن زمان می فهمیم چقدر برای معرفی حسین(ع) به جهان کم کار کرده ایم . . .

 

خبرگزاری شبستان: اگر افراد قربانی ندهند تعلق خاطر به حیات آخرت پیدا نمی کنند. در واقع اگر می خواهی به آخرت ایمان بیاوری باید قربانی بدهی. با قربانی دادن پیوند با خدا برقرار می شود. متاسفانه دین حداقلی آفت زمانه ما شده است اگر می خواهی از دین بگویی باید همه آن را بگویی.

در دینداری باید نگاهمان را درست کنیم یا حاضر به دادن قربانی هستیم یا خیر!

اگر افراد قربانی ندهند تعلق خاطر به حیات آخرت پیدا نمی کنند. در واقع اگر می خواهی به آخرت ایمان بیاوری باید قربانی بدهی. با قربانی دادن پیوند با خدا برقرار می شود. متاسفانه دین حداقلی آفت زمانه ما شده است اگر می خواهی از دین بگویی باید همه آن را بگویی.

حجت الاسلام پناهیان گفت: پذیرش ولایت امر سهل و ساده ای نیست. خیلی ها محب حضرت علی(ع) بودند ولی ولایت او را قبول نداشتند. معاویه برای شهادت حضرت علی (ع) گریه کرد! این نشان می دهد که پذیرش ولایت چقدر مشکل است. اگر پذیرش ولایت امر ساده ای بود 1400 پیامبر پشت در امر ولایت متوقف نمی ماند.

 

عامل آسان شدن امر ولایت برای ما شیعیان این است که ولی خدا خودش قربانی شد. ولایت پذیری سخت است ولی چون ولی خدا قربانی شد، ولایت پذیری اش راحت می شود. امیرالمومنین(ع) بزرگ قربانی امر ولایت است. یکی از دلایل محبوبیت سید حسن نصرالله پدر شهید بودنش است چرا که مردم می فهمند که او در راه خدا قربانی داده است.

از پیامبر(ص) پرسیدند: شقی ترین فرد در طول تاریخ تا آن زمان چه کسی بود؟ پاسخ دادند: کسی که دلش آمد ناقه حضرت صالح(ع) را بکشد. بعد از ایشان پرسیدند شقی ترین فرد بعد از این چه کسی خواهد بود؟ فرمودند: آنکس که ضربه شمشیر به علی(ع) می زند.

در واقع شقی نیمه دوم تاریخ از شقی نیمه اول پیروی کرد. زمانی که امیرالمومنین(ع) را به شهادت رساندند شهادت فرزندان علی(ع) سهل شد.

در حادثه غدیر با معرفی امیرالمومنین، علی(ع) را به قربانگاه فرستادند به خاطر همین برای پیامبر سخت بود که او را معرفی کند. در داستان فرزندان آدم؛ هابیل فقط قربانی اش پذیرفته شد که قابیل او را به قتل رساند اگر خود او پذیرفته شده بود چه اتفاقی می افتاد؟

در غدیر خود حضرت علی(ع) پذیرفته شد و مردم با اینکه می دانستند، علی(ع) را به شهادت می رساند ولی باز به امیرالمومنین(ع) حسادت می کردند.

 

امام زمان ولایت خودشان را چگونه آسان می کنند؟!

امام زمان ولایت خودشان را چگونه آسان می کنند؟! با این جمله که من فرزند قربانی بزرگ حسین(ع) هستم.

حجت الاسلام پناهیان به تبیین وظیفه افراد در قبال نهضت امام حسین(ع) پرداخته و گفت: این وظیفه است که با اینترنت دریچه ای از حسین(ع) را در حد خودمان از اباعبدالله(ع) بر جهانیان باز کنیم. امام حسین(ع) واسطه بین ما و امیرالمومنین است. اباعبدالله موضوع شناخته شده ای برای ما نیست. ما بعد از ظهور می فهمیم چقدر برای حسین کم کار کرده ایم!

امام زمان(عج) بعداز ظهور فریاد می زند: "الا یا اهل العالم ان جدی الحسین قتلوه عطشانا." آن زمان می فهمیم چقدر برای معرفی حسین(ع) به جهان کم کار کرده ایم.

یک آه کشیدن برای حسین جهان را به آتش می کشد، به اندازه یک بال مگس اشک بریزی برای حسین بهشت بر تو واجب می شود. آن لحظه های نورانی که یاد اباعبدالله می کنیم آن لحظه ها فقط موجب سعادت ما خواهد شد.

به حضرت علی(ع) گفتند: فلانی خیلی به یاد شماست. امیرالمونین دعایشان کردند و فرمودند: "اللهم ارزقه شهاده فی سبیلک!" این گونه او قربانی راه علی شد.

روایت است که می فرمایند از عید غدیر بود که مصائب امت رسول الله آغاز شد از آنجا بود که شهادت اباعبدالله بسته شد.





کلمات کلیدی :مهدی و کلمات کلیدی :ظهور و کلمات کلیدی :مهدویت




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ۱:۱۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٩/۳

ا حرص به دنیا و کسب و کار در زنان آخرالزّمان ا

زنان در آخرالزّمان به خاطر حرص به دنیا در کسب و کار همسران خود شرکت می‌کنند. نابسامانی اقتصادی در جهان به وقوع می‌پیوندد و زنان از این واقعه شوم در امان نخواهند بود؛ بلکه بیشترین ضربه را آن‌ها خواهند خورد . . .

 

خبرگزاری شبستان: یکی از مسائلی که در حکومت‌های آخرالزّمان مطرح است، بنا بر اخباری که از معصومان(ع) وارد شده است، سلطه و نفوذ زنان در امور سیاسی است. امیرمؤمنان(ع) می‌فرماید: ". . . و آن هنگامی است که زن‌ها مسلّط شوند، کنیزان تسلّط پیدا کنند و کودکان حکومت کنند."1
"هنگامی که زن‌ها بر تخت سلطنت چیره شوند و بر هر مردی چیره باشند و جز خواسته آن‌ها عملی نگردد."2
امام صادق(ع) می‌فرمایند: "و زنان را می‌بینی که به‌سان مردان، مجالس (کنفرانس) راه می‌اندازند."3

 

وضعیّت اقتصادی زنان در آخرالزمان
یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که بشر در آخرالزّمان با آن سخت دست به گریبان است، مسائل و مشکلات اقتصادی است. نابسامانی عظیم اقتصادی در سراسر جهان به وقوع می‌پیوندد و زنان از این واقعه شوم، در امان نخواهند بود؛ بلکه بیشترین ضربه را آن‌ها خواهند خورد.
امام صادق(ع) در بیان نشانه‌های ظهور می‌فرمایند: "بعضی از مردان را می‌بینی که از راه فساد زنان خود ارتزاق می‌کنند."4
حضرت علی(ع) در بیان نشانه‌های ظهور می‌فرمایند: "زنان در آخرالزّمان به خاطر حرص به دنیا در کسب و کار همسران خود شرکت می‌نمایند."5
امام علی(ع) می‌فرمایند: "ظاهر می‌شود در آخرالزّمان که بدترین زمان‌هاست، زنانی که در عین لباس پوشیدن لخت و عور هستند."

 

وضعیّت اجتماعی زنان در آخرالزّمان
1. عدم امنیّت برای زنان: از انحرافات خطرناک که جامعه پیش از ظهور به آن گرفتار می‌شود، بی‌امنیّتی خانوادگی و ناموسی است، این مسئله آنچنان فراگیر می‌شود که کمتر کسی می‌تواند یا می‌خواهد از آن جلوگیری نماید."6
حضرت علی(ع) در این خصوص می‌فرمایند: "سفیانی درحالی که نیزه‌ای در دست دارد، زنی باردار دستگیر می‌نماید و به یکی از یارانش می‌گوید: به او تعدّی نما و او سپس شکم زن را می‌درد و جنینش را بیرون می‌آورد و هیچ کس نمی‌تواند چنین وضعیّت هولناکی را تغییر دهد."7
2. هبوط مسائل اخلاقی و انسانی در زنان: جامعه پیش از ظهور، جامعه‌ای مملوّ از فساد و بی‌بند و باری‌های اخلاقی است، کردارهای حیوانی گروهی انسان‌نما، آنچنان فراگیر می‌شود که حالت عادّی به خود می‌گیرد. روایاتی که این وضع اخلاقی پیش از ظهور را بیان نموده‌اند، بسیار زیاد است.
محمّد بن مسلم می‌گوید: به امام باقر(ع) عرض کردم: قائم شما چه وقت ظهور خواهد کرد؟ امام(ع) فرمودند: "آنگاه که مردها خود را شبیه زنان نمایند و زن‌ها شبیه مردان شوند، آنگاه که مردان به مردان اکتفا کنند و زنان به زنان."8
امام صادق(ع) می‌فرمایند: "و زنان را می‌بینی که به‌سان مردان، مجالس (کنفرانس) راه می‌اندازند."
و در حدیثی از امام صادق(ع) است که فرمودند: "... در آن زمان زنان را می‌بینی که از بذل خود به کفّار هیچ واهمه‌ای ندارند."9
امام علی(ع) می‌فرمایند: "ظاهر می‌شود در آخرالزّمان که بدترین زمان‌هاست، زنانی که در عین لباس پوشیدن لخت و عور هستند."10
3. افزایش زنان بی‌سرپرست: در آخرالزّمان وضعیّت به گونه‌ای است که بر اثر جنگ‌های پی در پی، تعداد مردان کاهش چشمگیری می‌یابد و به همین دلیل، زنان زیادی بی‌سرپرست می‌گردند و به دنبال کسی هستند تا سرپرستی ایشان را به عهده گیرد.
رسول خدا(ص) می‌فرمایند: "قیامت برپا نمی‌شود، مگر اینکه برای پنجاه زن یک سرپرست باشد."11
و در حدیث دیگری می‌فرمایند: "زمانی فرارسد که پنجاه زن با یک مرد رو به رو شده، یکی می‌گوید: ای بنده خدا مرا بخر و دیگری می‌گوید به من پناه ده."12
امام صادق(ع) در بیان نشانه‌های ظهور می‌فرمایند: "بعضی از مردان را می‌بینی که از راه فساد زنان خود ارتزاق می‌کنند."
با مقایسه اخباری که در مورد زن آخرالزّمان به ما رسیده و وضعیّت کنونی زن از حیث اجتماعی و اخلاقی، بین زن امروز و زن آخرالزّمان شباهت بسیاری دیده می‌شود. امّا این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که نمی‌توان فساد اخلاقی را برای تمام زنان تعمیم داد، زیرا در آن زمان، زنان آگاه، عفیف و با ایمانی نیز وجود دارند که از اوضاع بد آن زمان متأثّرند. امّا وضع عمومی به شکل دیگری است.13

 

پی‌نوشت‌ها:
1. کامل سلیمان، روزگار رهایی، ترجمه علی اکبر مهدی پور، ج2، ص 761 به نقل از بشاره الاسلام، صص 41 و 44.
2. محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج52، ص 259.
3. همان، ص 257.
4. همان.
5. لطف الله صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ص 428.
6. سیّده ارغوان حیدری، «زن، انتظار، ظهور»، ماهنامه شمیم یاس، سال سوم، ش 8، آبان 1382، ص 8.
7. همان، ص 9. به نقل از مقدّسی شافعی سلمی، عقدالدرر، ص 409.
8. منتخب الاثر، ص 292.
9. بحارالانوار، ج52، صص 257 و 258.
10. منتخب الاثر، ص 426.
11. «زن، انتظار، ظهور»، همان، ص 9، به نقل از احمد بن حنبل، مسند، ج3، ص 120.
12. همان، به نقل از بحارالانوار، ج52، ص 250.
13. همان. 
منبع: عصر شیعه





کلمات کلیدی :مهدی و کلمات کلیدی :ظهور و کلمات کلیدی :آخرین منجی و کلمات کلیدی :علائم آخرالزمان