زلال نرگس

وبلاگی تخصصی در مورد انتظار وامامزمان(عج)




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ٧:٥۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۳/٢٧

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه ضمن بیان شباهت میان امام مهدی(عج) و حضرت موسی(ع) در نحوه ولادت، به تبیین ادله اثبات ولادت امام زمان(عج) پرداخت.

به گزارش فارس در ادامه سلسله مباحث «مهدویت و انتظار» گفت‌و‌گوی مشروحی با حجت الاسلام والمسلیمن «مهدی یوسفیان» استاد مرکز تخصصی مهدویت و مؤلف کتاب‌های «امام مهدی در قرآن»، «طلوع خورشید»، «طلوع خورشید»، «غیبت امام مهدی»، «رخداد ظهوری» و «شرایط ظهور» انجام داده‌ایم که این هفته، بخش دوم آن تقدیم خوانندگان گرامی می‌شود:

چگونگی ولادت حضرت مهدی (عج)

یوسفیان در ابتدای بخش دوم سخنان خود گفت: در روایات متعددی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است مردی از خاندان من ـ که دوازدهمین خلیفه و جانشین پس از من است ـ قیام خواهد کرد و با نابودی ظلم و ستم و برقراری حکومت الهی، عدل و راستی را در جهان خواهد گستراند.

وی گفت: فرمانروایان ستمگر عباسی براساس این روایات، به دنبال قتل و نابودی ایشان بودند و لذا مراقبت و سخت گیری زیادی نسبت به اهل بیت داشتند و حتی امام هادی علیه‌السلام و امام عسکری علیه‌السلام را به شهر سامرا منتقل کردند.

وی یادآور شد: روشن است که در چنین شرایطی، ولادت آن بزرگوار باید پنهانی و به گونه‌ای باشد که آسیبی به ایشان نرسد؛ از این رو ولادت ایشان به تولّد حضرت موسی علیه‌السلام تشبیه شده است.

یوسفیان افزود: امام صادق علیه‌السلام فرمود: «خدای متعال در قائم ما سه خصلت جاری کرده که آنها در سه تن از پیامبران نیز جاری بود: مولدش را چون مولد موسی علیه‌السلام مقدّر کرد...»

وی گفت: امام باقر علیه‌السلام نیز فرمود: «ان موسی لما حملت به لم یظهر حملها الّا عند وضعه»؛ چون مادر موسی علیه‌السلام او را باردار شد، حمل او ظاهر و آشکار نشد مگر هنگام زایمان او.

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه اظهار داشت: بنابراین ولادت حضرت مخفیانه بود و حتی نزدیکان امام یازدهم نیز تا چند ساعت قبل از ولادت، از آن بی اطلاع بودند.

* اثبات ولادت حضرت مهدی(عج)

نویسنده و پژوهشگر مسائل مهدویت گفت: در تبیین و اثبات امر ولادت امام مهدی علیه‌السلام از گزینه‌ها و راه‌های مختلف و متعددی می‌توان بهره برد که من تنها به بعضی از آنها اشاره می‌کنم.

۱. تصریح امام حسن عسکری علیه‌السلام

وی گفت: تصریح امام حسن علیه‌السلام به ولادت، اولین دلیل برای اثبات ولادت حضرت مهدی است. کلینی در روایت صحیحی از ابوهاشم جعفری نقل می‌کند: «به ابو محمد امام حسن عسکری علیه‌السلام عرض کردم: هیبت شخصیت شما مرا از پرسیدن باز می‌دارد، آیا اجازه می‌دهید که از شما سؤالی بپرسم؟ فرمود: بپرس. عرض کردم: آیا شما فرزندی دارید؟ فرمود: آری. عرض کردم: اگر برای شما حادثه‌ای رخ داد، در کجا از او سراغ بگیریم؟ فرمود: در مدینه.

وی گفت: در مواردی نیز آن حضرت با نوشتن نامه، امر ولادت را اعلام می‌کرد. احمد بن حسن بن اسحاق می‌گوید: «چون خلف صالح علیه‌السلام متولد شد، از مولایم امام حسن عسکری علیه‌السلام به جدّم احمد بن اسحاق نامه‌ای رسید که در آن، امام با دست خط خود آورده بود: برای ما فرزندی متولّد شده است و باید نزد تو پوشیده و از مردم پنهان بماند که ما به جز به خویشان و دوستان اظهار نمی‌کنیم. خواستیم خبر آن را به تو اعلام کنیم تا خداوند تو را شاد سازد همچنان که ما را شاد ساخت. والسلام».

۲. شهادت قابله

یوسفیان افزود: شهادت دادن قابله دومین مدرک این مساله است. طبیعی است بهترین کسی که می‌تواند به درستی شهادت و گواهی بر ولادت دهد؛ قابله‌ای است که در هنگام ولادت حضور داشته است.

وی گفت: قابله آن حضرت بانوی بزرگوار و پرهیزکار حکیمه خاتون دختر امام جواد و عمه امام حسن عسکری علیه‌السلام بود که به این مطلب تصریح کرده است و داستان ولادت از زبان ایشان بیان شده است.

۳. سنت عقیقه

یوسفیان گفت: یکی از برنامه‌ها و سنت‌های سفارش شده در دین، سنت عقیقه (قربانی کردن گوسفند) برای نوزاد است که برای سلامتی فرزند و برکت زندگی او تأثیر دارد و امام حسن عسکری علیه‌السلام با انجام عقیقه برای حضرت مهدی علیه‌السلام، ضمن عمل به این سنّت دینی، گروه بسیار از شیعیان را از ولادت آن حضرت آگاه کرد.

وی گفت: صدوق، به چند قضیه در این رابطه اشاره می‌کند. به عنوان نمونه، ابوجعفر عمری (سفیر خاص امام مهدی علیه‌السلام) می‌گوید: «چون امام [حضرت مهدی (عج)] متولد شد، امام حسن عسکری علیه‌السلام فرمود: به دنبال ابوعمرو بفرستید چون به زند امام آمد، به او فرمود: ۱۰هزار رطل نان و ۱۰هزار رطل گوشت خریداری کن و تقسیم کن (احتمالا میان بنی هاشم) و چند گوسفند برای او عقیقه کن».

وی افزود: در روایت دیگر محمد بن ابراهیم کوفی گوید: «امام حسن عسکری علیه‌السلام برای یکی از کسانی که نامش را برایم ذکر کرد، گوسفند سربریده‌ای فرستاد و فرمود: این از عقیقه فرزندم محمد است».

۴. شهادت افرادی که امام مهدی را دیده‌اند

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه گفت: چهارمین دلیل برای اثبات تولد حضرت، شهادت افرادی است که امام را دیده اند. در کتاب‌های معتبر و ارزشمند، سخن از افرادی به میان آمده که حضرت مهدی علیه‌السلام را دیده‌اند. این دیدارها، به دوران کودکی و دوران غیبت صغری مربوط می‌شود.

وی تأکید کرد: شیخ صدوق، در کمال الدین و شیخ طوسی در کتاب الغیبة، بابی را به عنوان «افرادی که حضرت را دیده‌اند» گشوده‌اند.

وی گفت: این افراد حضرت مهدی علیه‌السلام را از نزدیک دیده و بر آن شهادت و گواهی داده‌اند.

۵. وجود وکیلان و نواب خاص

یوسفیان ادامه داد: وجود وکیلان و نایبان خاص دلیل پنجم است. هر کس به تاریخ زندگی امام مهدی علیه‌السلام نگاه کند به روشنی به ویژگی خاص غیبت صغری ـ همان وجود چهار نایب خاص ـ پی می‌برد. وجود این افراد با چنین عنوان خاص، خود بیانگر وجود موکل است.

۶. نوع برخورد حکومت وقت

نویسنده و پژوهشگر مسائل مهدویت، نوع برخورد حکومت وقت را دلیل ششم ولادت امام زمان(عج) دانست و افزود: با پژوهشی در زندگی پرفراز و نشیب اهل بیت روشن می‌شود که حاکمان زمان چگونه در تلاش بودند تا نور هدایت آنان را خاموش کنند در این راستا از هیچ تلاشی فروگذاری نکردند. در این میان برخورد حکومت با امام هادی و امام حسن عسکری علیه‌السلام به شکل دیگری بود و داستان چگونگی برخورد فرعون با بنی اسرائیل را تداعی و زنده می‌کرد.

وی یادآور شد: خلفای عباسی، مانند بسیاری از مردم، رسالت جهانی امام مهدی علیه‌السلام را می‌دانستند و آگاه بودند که آن حضرت ویران کننده بساط حکومت ظالمانه آنان است و نیز می‌دانستند که حکومتشان غاصبانه است و جانشینان واقعی پیامبر نام آنان را بیان کرده است که نخستین آنان امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه‌السلام و آخرین ایشان حضرت مهدی علیه‌السلام فرزند امام حسن عسکری علیه‌السلام است.

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه گفت: با توجه به این مقدمه برخورد حکومت به شکل‌های مختلفی بود؛ از جمله: انتقال امام هادی علیه‌السلام و امام عسکری علیه‌السلام به سامرا.

یوسفیان در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با فارس به بیان دلایل ایجاد شهر سامرا اشاره کرد و گفت: شهر سامرا به دستور خلفای عباسی پی ریزی شد و ساکنان آن، بزرگان خاندان عباسی و لکشریان مورد اعتماد خلیفه بودند و به عبارت روشن آنجا، یک شهر تقریبا نظامی و لشکرگاه خلیفه بود. خلفای عباسی برای این که بتوانند این دو امام را (امام هادی و امام عسکری علیهماالسلام) به صورت کامل تحت مراقبت و نظارت داشته باشند، آنان را به سامرا منتقل کردند.

یوسفیان گفت: با رحلت امام حسن عسکری علیه‌السلام و نماز خواندن امام مهدی علیه‌السلام بر جنازه پدر، فورا از طرف خلیفه دستور تفتیش خانه صادر شد تا سپاهیان و مأموران آن حضرت را دستگیر کنند.

۷. احادیث بهترین دلیل برای اثبات ولادت حضرت هستند

یوسفیان گفت: برای اثبات ولادت حضرت مهدی علیه‌السلام به چند حدیث که مورد قبول فریقین (شیعه و اهل سنت) است می‌توان استناد کرد.

نویسنده کتاب «غیبت امام مهدی» افزود: در کتب فریقین (شیعه و عامه) روایت مشهور و معروفی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که «مَن مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة؛ هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلی از دنیا رفته است.»

وی گفت: این حدیث حاوی نکات مهمی است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به صراحت بیان می‌کند هرکس امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلی از دنیا می‌رود. اطلاق کلام پیامبر، شامل همه مسلمین شده و مردم همه زمانها را در برمی‌گیرد. نکته لطیف این که حضرت از تعبیر «زمانه» استفاده کرده است و یعنی امام زمان خودش را باید بشناسد. پس باید در هر زمان امام زمان باشد.

مؤلف «شرایط ظهور» تأکید کرد: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «لایزال الدینُ قائِماً حَتّی تَقُومَ الساعَة او یکوُن عَلَیکم اثنَتَی عَشَرَ خَلیفهَ کُلُّهم مِن قُرَیش» دین اسلام برپا است تا قیامت و این که دوازده خلیفه بر شما حکومت کنند که همه از قریش هستند.

دیدگاه علما و صاحبان رأی پیرمون ولادت حضرت مهدی علیه‌السلام

حجت الاسلام یوسفیان گفت: همه بزرگان و اندیشمندان شیعه، وجود مقدس بزرگان و اندیشمندان شیعه، وجود مقدس حضرت را پذیرفته و به آن اعتراف دارند. برخی از علمای عامّه نیز در این مورد مطالبی بیان کرده‌اند مانند: محمد بن طلحه حلبی شافعی در مطالب السؤول فی مناقب آل الرسول، ص ۸۸، محمد بن یوسف کنجی شافعی در البیان فی اخبار صاحب الزمان، ص ۳۳۶، محمد بن احمد مالکی معروف به ابن صباغ در الفصول المهمه، ص ۲۷۳، سبط ابن جوزی حنفی در تذکرة الخواص، ص ۳۶۳، احمد بن حجر هیثمی مکّی در صواعق المحرقه، ص ۱۲۷ و ....

محل زندگی حضرت مهدی علیه‌السلام در زمان امام عسکری علیه‌السلام

یوسفیان گفت: باتوجه به جوّ حاکم بر جامعه که از طرف خلفای عباسی ایجاد شده بود و آنان به دنبال قتل آخرین خلیفه خدا و منهدم کننده کاخ‌های ظلم و ستم بودند؛ لذا یکی از وظایف اساسی امام حسن عسکری، حفظ جان حضرت مهدی علیه‌السلام بود.

وی افزود: از مدارک تاریخی و روایی استفاده می‌شود که امام حسن عسکری علیه‌السلام فرزند خویش را مدّتی در سامرا و مدتی در مدینه تحت سرپرستی مادر گرامی‌اش «حدیث»، همسر بزرگوار امام هادی علیه‌السلام حفظ و نگهداری کرد.

کیفیت معرّفی امام زمان به شیعیان چگونه بود؟

یوسفیان گفت: به علت پنهانی بودن امر ولادت حضرت مهدی علیه‌السلام یکی دیگر از وظایف مهم امام حسن عسکری علیه‌السلام معرّفی آن حضرت به شیعیان بود تا آنان ضمن دیدار با او و شناخت آخرین حجت خدا، بتوانند خبر ولادت را در اختیار دیگران قرار دهند و بدین ترتیب جامعه شیعه، دچار اشتباه و انحراف نگردد.

وی گفت: شناخت جانشین هر امام نزد شیعیان ـ به خصوص بزرگان شیعه ـ امری بسیار مهم بود؛ از این رو اصحاب براساس وظیفه، این سؤال را از امام عصر خود می‌پرسیدند که امام و جانشین پس از شما کیست؟ تا هم شناخت بیشتری از دوازده امام داشته باشند و هم اگر برای امام حادثه¬ای رخ داد و ایشان به شهادت رسید، آنان بدانند باید به چه کسی رجوع کنند.

مؤلف «شرایط ظهور» ادامه داد: این مطلب در رابطه با اصحاب امام حسن عسکری علیه‌السلام نیز جاری بود که به نمونه‌ای از آن اشاره می‌کنم: احمد بن اسحاق ـ از علما و بزرگان شیعه و یکی از اصحاب با وفای امام یازدهم ـ می‌گوید: خدمت امام حسن عسکری علیه‌السلام شرفیاب شدم و می‌خواستم از جانشین پس از وی پرسش کنم. ولی قبل از آنکه حرفی بزنم، امام آغاز سخن کرد و فرمود: «ای احمد بن اسحاق! خدای تعالی از زمانی که آدم را خلق کرد زمین را خالی از حجت نگذاشت و تا روز قیامت نیز خالی از حجت نمی‌گذارد، به واسطه او بلا را از اهل زمین دفع می‌کند و به خاطر او باران نازل می‌کند و برکات زمین را خارج می‌سازد.

حجت‌الاسلام یوسفیان در پایان بخش دوم گفت‌‌وگوی خود تأکید کرد: احمد بن اسحاق می‌گوید: پس من گفتم: ای پسر رسول خدا! امام و جانشین پس از شما کیست؟ پس حضرت با شتاب برخاست و داخل خانه شد و سپس برگشت در حالی که بر روی شانه‌اش کودکی سه ساله بود که صورتش مانند ماه شب چهارده می‌درخشید. حضرت فرمود: «ای احمد بن اسحاق! اگر نزد خدای عزوجل و حجت‌های او گرامی نبودی، این فرزند را به تو نشان نمی‌دادم. همانا او هم نام و هم کنیه رسول خدا است و کسی است که زمین را پر از عدل و داد می‌کند، همچنان که پر از ظلم و جور شده باشد».

ادامه دارد ...





کلمات کلیدی :مهدی و کلمات کلیدی :مهدی در ادیان و کلمات کلیدی :مهدویت و کلمات کلیدی :ظهور




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ٢:۱٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۳/٢۳

حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری، امام جمعه شهرستان خوی، در گفت‌وگوی خبری با تأکید بر ضرورت جلوگیری از گسترش فرقه‌های نوظهور و نحله‌های انحرافی در جامعه اظهار داشت: دنیا با پدیده‌ای به نام جنبش‌های نوظهور دینی و معنوی روبه‌رو شده که در کشور ما مدارس و دانشگاه‌ها بیش از همه در معرض ترویج نحله‌های انحرافی هستند.

وی با اشاره به این که پایه اصلی این فرقه ها مبتنی بر خرافه، بدعت ها و پوچ گرایی‌ها است، خاطر‌نشان کرد: بیشتر ورود و تبلیغ این‌گونه فرقه‌ها از راه شبکه‌های مخرب ماهواره، فضای مجازی و همچنین توسط ایادی و عوامل داخلی استکبار به شکل جاهلانه و مغرضانه انجام می‌شود.

مراکز علمی و تبلیغی عرفان اسلامی را تشریح کنند

امام جمعه خوی اهداف دشمن و استکبار جهانی را از توسعه و تبلیغ جریان‌ها و نحله‌های انحرافی به‌وجود آوردن جریان کاذب سیاسی دانست و گفت: بیداری اسلامی در جهان به خصوص در میان جوانان استکبار جهانی را وادار ساخته با استفاده از ابزارهای مختلف به ویژه سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های ماهواره ای شبانه روز اعتقادات و باورهای دینی مردم و جوانان را مورد هجمه و آسیب قرار دهد.

وی شناسایی و برخورد دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی در مقابله با جریان‌های انحرافی را موفق ارزیابی کرد و گفت: به برکت انقلاب اسلامی ایران در شناسایی و معرفی فرقه‌های نوظهور از طریق دستگاه‌های امنیتی و همچنین در تبلیغ عرفان اسلامی از سوی سازمان‌های تبلیغی و فرهنگی اقدامات چشمگیری انجام شده؛ اما در عین حال ضرورت دارد در این زمینه مراکز علمی، پژوهشی و تبلیغی بیش از گذشته سرمایه‌گذاری کنند.

شناخت، مهم‌ترین مانع انحراف در عرفان است

رییس شورای فرهنگ عمومی خوی مطالعه و پژوهش در حوزه علوم اسلامی در دانشگاه‌ها را ضروری دانست و اذعان داشت: با انجام کارهای پژوهشی و تحقیق در حوزه و دانشگاه با محوریت شناخت عرفان و علوم اسلامی می توان شاکله اصلی عرفان اسلامی را برای جوانان تشریح کرد چراکه شناخت، مهم‌ترین عامل در بحث عرفان است که اگر راه و روش درست استفاده از آموزه های عرفانی برای نسل جوان شناسانده شود بسیار اثر بخش و مانع انحراف خواهد شد.

وی عمل به واجبات و ترک محرمات را مهم ترین توصیه عُرفا و فقهای اسلام در آموزه‌های عرفانی عنوان کرد و بیان داشت: در جهان تشیع عرفانی مورد تأیید است که متأخذ از اهل بیت(ع) باشد چراکه که عرفان اسلامی چارچوب مشخصی دارد و از انحراف‌های سایر فرقه‌ها و نحله‌ها مصون و مبری است و بر اساس توصیه فقها شاکله اصلی آن همان عمل به واجبات و ترک محرمات است.

شناساندن جریان‌های انحرافی، رسالت اصلی متولیان فرهنگی و تبلیغی جامعه

رییس حوزه‌های علمیه خوی در بخش پایانی سخنان خود برگزاری مداوم گفتمان‌های دینی با موضوعات نحله‌های انحرافی، جریان‌شناسی و وهابیت در دانشگاه ها را راهکاری مؤثر برای مقابله با فرقه‌های انحرافی ارزیابی و اظهار کرد: رسالت اصلی متولیان فرهنگی و تبلیغی جامعه، شناساندن جریان‌های انحرافی رسوخ کرده در جامعه است.

وی در پایان پاسخگویی به شبهات جوانان، شناساندن چهره پلید استکبار در ارائه و گسترش فرقه های نو ظهور، تکیه کردن بر معنویت عقلانی، جهل زدایی و ارائه الگوهای عرفان ناب محمدی(ص) را از اقداماتی برشمرد که مبلغان و متولیان فرهنگی جامعه می توانند در راستای مقابله با فرقه‌های نو‌ظهور انجام دهند.





کلمات کلیدی :استکبار جهانی و کلمات کلیدی :انقلاب اسلامی و کلمات کلیدی :مهدی و کلمات کلیدی :وهابیت




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ٢:۱٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۳/٢۳

مجله انتظار نوجوان به منظور اشاعه فرهنگ انتظار و ترویج فرهنگ مهدویـت و افزایش بهره‌مندی از ادبیات در شناساندن آن زیبای پنهان از نظرها و همچنین با هدف زنده کردن نام، یاد و امید به یوسف آل‌محمد(ص) اولین جشنواره داستان کوتاه کوتاه انتظار را برگزار می‌نماید.

گفتنی است، برای شرکت در این جشنواره، هنرمندان باید داستان های کوتاه خود را به دبیرخانه ارسال نمایند، همچنین، استفاده از موضوعات مرتبط با انتظار و مهدویت آزاد می‌باشد.

مهلت ارسال آثار نیمه شعبان ۱۴۲۳ برابر با ۲۶ تیرماه ۱۳۹۰ بود که به دلیل استقبال هنرمندان این از این مسابقه تا تاریخ ۱۵ مرداد ماه تمدید شد و به آثار برتر جوایز نفیسی از سوی مؤسسه آینده روشن اهدا می‌گردد.

آثار برگزیده علاوه بر چاپ در نشریه انتظار نوجوان در یک مجموعه چاپ و به نویسندگان آن حق التألیف پرداخت می‌گردد و آثار ارسالی پس فرستاده نمی‌شود.

علاقمندان می توانند آثار خود را به نشانی پستی مجله پست کنند و یا به پست الکترونیک (ایمیل) مجله بفرستند و روی پاکت پستی و یا در عنوان و یا متن ایمیل حتما نوشته شود، مربوط به جشنواره داستان کوتاه کوتاه انتظار نوجوان.

نشانی دبیرخانه جشنواره داستان کوتاه کوتاه «انتظار»: قم ـ خیابان صفاییه، کوچه ۲۳، پلاک ۵ مؤسسه آینده روشن-مجله انتظار نوجوان ـ شماره تماس: ۶ – ۷۸۳۳۳۴۵ – ۰۲۵۱ نشانی اینترنتی مجله: http://intizarmag.ir. پست الکترونیک: intizar.nojavan@yahoo.com





کلمات کلیدی :مهدویت و کلمات کلیدی :شعبان و کلمات کلیدی :جشنواره وبلاگ نویسی و کلمات کلیدی :وب سایت مهدوی




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ۱:٤٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۳/٢۳

امام جمعه موقت رشت در خطبه نخست، با اشاره به فرقه های منحرف مطرح در حوزه مهدویت اظهار داشت: ۲۰۰ فرقه انحرافی در حوزه مهدویت در کشور فعال هستند.
حجت الاسلام اسماعیل پور رضا، امام جمعه موقت رشت در خطبه های نماز جمعه رشت با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص زمینه های فعالیت دشمن در حوزه فرهنگ اظهار کرد: دشمن در حوزه فرهنگ در سه بخش ضعیف کردن غیرت مردان، تغییر معنای عفت و خانواده فعالیت می کند.امام جمعه موقت رشت، تغییر معنی عفت را از معنی اصلی آن به معنی در دل داشتن عفت و بروز بیرونی نداشتن، بسیار خطرناک توصیف کرد و گفت: عفت عاملی عقلی است که انسان را از گناه باز می دارد و بی شک باید نمود بیرونی داشته باشد.

حجت الاسالام پور رضا، تقویت احساس کار و تحرک و توجه به آرمان های انقلاب در انتخابات مجلس را از دیگر تاکیدات مقام معظم رهبری دانست و گفت: ملت آرمان های انقلاب و شهدا را می شناسند و نامزد ها را بر اساس همین آرمان ها می سنجند.

امام جمعه موقت رشت با بیان اینکه انتخابات در هر دوره باید زمینه ای برای تقویت اقتدار ملی باشد، تصریح کرد: عده ای با بی تدبیری در انتخابات ۸۸، قدرت معنوی ملت ایران را به بازی گرفتند و سیلی محکمی از مردم ایران خوردند.

این استاد حوزه و دانشگاه در بخشی دیگر از سخنان خود با تبریک فرا رسیدن هفته دولت، از مسؤولان گیلان قدردانی کرد و گفت: گیلان عقب ماندگی ها و در عین حال مزیت های بسیاری دارد.

خطیب نماز جمعه رشت، نیروی انسانی هوشمند، کشاورزی، منابع عظیم آبی و گردشگری را از مزیت های گیلان برشمرد و گفت: اشتغال و تولید از مطالبات مردم استان است که با بهره برداری از منابع موجود قابل پاسخگویی است.

امام جمعه موقت رشت در خطبه نخست، با اشاره به فرقه های منحرف مطرح در حوزه مهدویت مهدویت، اظهار داشت: ۲۰۰ فرقه انحرافی در حوزه مهدویت در کشور فعال هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به معرفی فرقه شیخیه پرداخت و گفت: ریشه این فرقه به شیخ احمد احسایی برمی گردد.

خطیب نماز جمعه رشت با بیان اینکه برداشت ها و نظریات شیخ احمد احسایی زمینه ساز انحراف در شاگردان وی شد، گفت: شیخ احمد احسایی سال ها در فرقه های صوفیه عضویت و فعالیت داشته و بسیاری از برداشت های وی از دین، برگرفته از صوفیه است.

حجت الاسلام پور رضا، اهل خواب و رویا بودن و تاویل خواب و رویا را مهمترین مشکل فرقه شیخیه خواند و اظهار کرد: فرقه شیخیه به جای بهره برداری از کتاب و سنت به عنوان منابع دین به خواب و رویا بسیار اهمیت می دادند.

امام جمعه موقت رشت اعلام کرد: شیخیه زنده شدن مردگان را انکار می کردند و معتقد بودند بدنی که در روز قیامت زنده می شود بدن این دنیایی انسان نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه، فرقه شیخیه را فرقه ای احساسی و خیالباف توصیف کرد و گفت: این فرقه به شدت اهل غلو بودند.

خطیب نماز جمعه رشت، زمینه ساز انحرافات این فرقه در حوزه مهدویت را طرح اندیشه زندگی نکردن امام زمان(عج) در این جهان بیان و اظهار داشت: طبق این نظریه شیخیه معتقد بودند امام زمان(عج) برای تمشیت امور نیاز به واسطه دارد.

حجت الاسلام پور رضا ادامه داد: پس از سید کاظم رشتی ۳۸ نفر از شاگردان وی مدعی جانشینی او شدند که در نهایت سید محمد علی بابا بر سر کار آمده و انحرافات در حوزه مهدویت را با اندیشه های خرافی خود گسترش داد.





کلمات کلیدی :مهدی و کلمات کلیدی :مهدویت و کلمات کلیدی :رهبری و کلمات کلیدی :فرقه های انحرافی




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ۱۱:٥٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۳/٢٢

روشنفکران و دانشگاهیان جهان برای مبارزه با اندیشه های تکفیری و ویرانگر وهابیت قصد دارند تا مجمع جهانی مبارزه با وهابیت را تاسیس کنند.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، پس از سنجش خطرهای زیاد در همه جوامع، منابع دانشگاهی و روزنامه ای انگلیس اعلام کردند: از هفته پیش بین دهها روشنفکر و دانشگاهی از ملیت های و قاره ها مختلف تماس هایی برای ایجاد یک "مجمع جهانی علیه وهابیت" که آن را شکلی از نژادپرستی می دانند، گرفته شد.
یک استاد انگلیسی از دانشگاه آکسفوردگفت: این طرح طی مناقشه با یکی از روزنامه نگاران سوری که درباره حوادث سوریه و نقش وهابیت در تحریک کشتار مردم سوریه بود، به ذهن خطر کرد. چراکه علاوه بر سوریه، وهابیت در اماکن دیگری از شرق جاکارتا تا غرب نیویورک نقش بازی کرده و می کند.

یک روزنامه انگلیسی به نقل از مجله راستگرای "The Red Pepper" که در فرآیند تاسیس این مجمع مشارکت دارد، نوشت: وهابیت برای بشر و آینده آن از صهیونیست خطرناکتر است. با وجود اینکه هر دوی آنها از یک مشرب فکری نژاد پرستانه تغذیه می شوند، اما صهیونیست اکثرا فعالیت هایش در چارچوب منافع دولت عبری و درگیری با کشورهای عربی است، اما وهابیت یک جنگ صلیبی جدید است علاوه بر اینکه  تفکر تکفیری است که به نام خدا حتی در محافل مسلمانان سنی که با وهابیت اختلاف دارند، بی تردید کشتار می کنند.

این روزنامه می افزاید: وهابیت می خواهد جهان زن و مرد را به گور دسته جمعی تبدیل کند. عجیب و غریبترین اندیشه و فکر را در وهابیت می بینیم، فکری که در طول همه تاریخ بشر ندیده است از زمان غارنشینی اش و قبل از اینکه به زندگی روستانشینی روی بیاورد.





کلمات کلیدی :مهدی و کلمات کلیدی :وهابیت و کلمات کلیدی :مهدویت و کلمات کلیدی :ظهور




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ٩:٥٠ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۳/٢٢

کتاب 'تأملی در نشانه های حتمی ظهور' با رویکردی در بررسی و پالایش سندی، دلالی، و تحلیلی روایات علائم ظهور منتشر شد.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، کتاب "تأملی در نشانه های حتمی ظهور" با رویکردی در بررسی و پالایش سندی، دلالی، و تحلیلی روایات علائم ظهور به قلم حجت الاسلام و المسلمین نصرت الله آیتی ازسوی پژوهشکده مهدویت روانه بازار نشر شد.

مولف این اثر با توجه به اینکه درباره نشانه های ظهور کتاب های زیادی نوشته شده است و مجموعه های بزرگ و کوچکی از روایات علائم ظهور گردآوری شده است بر آن است که با بازکاوی نشانه های حتمی ظهور حضرت حجت(عج) به پالایش و بررسی سندی، دلالی و تحلیلی روایات وارده در این حوزه که کم تر بدان پرداخته شده است بپردازد.

در مقدمه این کتاب آمده است: آنچه کمتر بدان پرداخته شده و خلأ آن هنوز احساس می‌شود، بررسی سندی و تحلیل روایات است و امروزه با گسترش دامنه فعالیت مدعیانی که هر از گاهی از گوشه و کنار سر بلند کرده و به ادعای پیشگویی و نزدیک بودن ظهور یا تحقیق فلان نشانه ظهور و دعاوی دیگر جمعی را به خود می‌خوانند و سبب ایجاد اشتهای کاذب و در نهایت سرخوردگی و یأس می‌شوند بنابراین ضرورت نگاه عالمانه به روایات علائم‌الظهور و نیز جداسازی روایات صحیح از سقیم و معتبر از غیر معتبر بیش از پیش احساس می‌شود.

 

این کتاب در 6 فصل تنظیم شده است که در فصل اول آن "کلیات" به موضوعاتی همچون تعریف علائم ظهور، جایگاه نشانه های ظهور در هندسه دین، فلسفه نشانه های ظهور، تمایز اصول حاکم و نشانه های ظهور، و علایم ظهور و بدا می پردازد.

فصل دوم این کتاب به موضوع یمانی اختصاص یافته است و فصل سوم آن به سفیانی که بررسی شخصیت سفیانی از منظر روایات و ویژگی های او می پردازد.

فصل چهارم این کتاب "خسف بیداء"نام دارد که به اهمیت آن و بررسی آن در قرآن و روایات شیعه و اهل سنت می پردازد که تنوع خسف، خسف بیدا؛ نشانه ظهور، جهت حرکت سپاه خسف و خسف بیداء؛ رویدادی اعجاز آمیز از جمله مطالب این فصل می باشد.

فصل پنچم این کتاب نفس زکیه نام دارد که مطالبی همچون قتل نقس زکیه یکی از 5 نشانه، حتمی بودن کشته شدن نقس زکیه، معنای نفس زکیه، مکان و زمان شهادت نفس زکیه و نقد و بررسی روایات نفس زکیه از زیر مجموعه های این فصل به شمار می آید.

اختلاف بنی عباس، آشکار شدن دست در آسمان، طلوع خورشید از مغرب در خاتمه و فصل نهایی این کتاب منتشر شده است.

کتاب "تأملی در نشانه های حتمی ظهور" به قلم نصرت الله آیتی در سال 90 به شمارگان 2 هزار نسخه و قیمت 38000 ریال ازسوی پژوهشکده مهدویت منتشر شده است.

 

شایان ذکر است کتاب "تاملی در نشانه های حتمی ظهور" در هفتمین همایش بین المللی دکترین مهدویت رونمایی شد که در آن به پرسش ها و پاسخ های مهدوی درخصوص مساله ظهور پرداخته شده است.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی قم، خیابان صفائیه، کوچه 23، پلاک 5 موسسه آینده روشن مراجعه نمایند و یا با شماره تلفن 7840902 با پیش شماره 0251 تماس حاصل نمایند.





کلمات کلیدی :کتب مهدوی و کلمات کلیدی :مهدویت و کلمات کلیدی :ظهور




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ۱٢:٤۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۳/٢٢

 

در عصر ظهور حضرت حجت(عج) با توجه به حاکمیت اصل عدالت، برابری و اجرای دقیق احکام الهی بر جهان هستی، رحمت الهی و برکات آسمانی درقالب نزول باران های مناسب فصلی، تجلی بیشتری پیدا می کند.

 

خبرگزاری شبستان: آنچه از روایات استفاده می شود این است که در عصر طلایی ظهور حضرت حجت(عج)، مشکلات اقتصادی جامعه بشری در سطح کلان حل خواهد شد. رفاه و آسایش پدید خواهد آمد و عوامل سلطه بر فکر، فرهنگ و اقتصاد از بین خواهد رفت و با زدودن فقر و تهیدستی، زمینه رشد و تکامل مادی و معنوی انسانها فراهم خواهد شد، احادیث و روایاتی که رونق اقتصادی در عصر ظهور را بیان می کند، فراوان است.

در عصر ظهور، برکات آسمانی نازل می گردد و آسمان سخاوت خویش را به همه جهانیان نشان خواهد داد. محصولات زراعتی عمده ترین عنصر در رونق اقتصاد جوامع بشری محسوب می شود که خود وابسته و متوقف بر نزولات آسمانی و باران های مناسب فصلی است. طبق تصریح آیات و احادیث شریفه، رعایت تقوا، احکام الهی و اجرای عدالت و برابری و رفع ستم، تبعیض و بیدادگری، نزولات آسمانی را در پی خواهد داشت.

 

در آیه شریفه 96 از سوره اعراف می خوانیم: "اگر مردم آبادیها، ایمان آورده و تقوا پیشه ساخته بودند، برکات آسمان و زمین را به روی ایشان می گشودیم." در عصر ظهور حضرت حجت (عج) با توجه به حاکمیت اصل عدالت و برابری و اجرای دقیق احکام الهی برکل جهان هستی، رحمت الهی و برکات آسمانی در قالب نزول بارانهای مناسب فصلی، تجلی بیشتری پیدا خواهد کرد و زمینه رشد محصولات زراعتی فراهم خواهد شد.

از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل شده است که فرمودند: "امت من در زمان ظهور مهدی(عج)، به نعمت هایی دست می یابند که پیش از آن، در هیچ دوره ای دست نیافته بودند. در آن روزگار آسمان باران فراوان دهد و زمین هیچ رویدنی را در دل خود نگاه ندارد."

در جمله دیگر از پیامبر اکرم(ص) می خوانیم: "در آخر الزمان در میان امتم، مهدی قیام می کند، خداوند کران تا کران قلمرو حکومت جهانی او را توسط باران، سیراب می سازد، زمین، گیاه و نبات خود را می رویاند، او اموال را عادلانه به مردم اعطا می کند و به دامداری و دامپروری و رونق اقتصادی اهمیت می دهد و امت را عظمت می بخشد."

در عصر ظهور حضرت حجت(عج) از یک طرف با اجرای احکام و استقرار نظام عدالت و برابری، نابودی ظلم، ستم و تبعیض و بی عدالتی در تمامی چهره و ابعادش، زمین نیز برکات، منابع و ذخایر خود را بدون هیچ گونه امساکی عرضه خواهد کرد و از طرف دیگر با پیشرفت علوم و فنون، زراعت و مالداری نیز رونق گرفته و محصولاتشان چندین برابر خواهد شد. با توسعه علم و دانش، تمامی منابع و ذخایر روزمینی و زیرزمینی، شناسایی و کشف شده همه و همه دست به دست هم خواهند داد و در جهت تأمین رفاه و آسایش انسان، در آن عصر طلایی و رؤیایی بسیج و استخدام خواهند شد.

 

در حدیثی راجع به عصر ظهور می خوانیم: "انسان در عصر حاکمیت جهانی حضرت مهدی(عج)، هرآنچه از انواع دانه های زراعی بر زمین بیفشاند، 700 برابر، برداشت می کند. همان گونه که خدای متعال در قرآن کریم فرموده است: مثل آنان که مال شان را در راه خدا انفاق کنند، به مانند دانه ای است که از یک دانه، هفت خوشه بروید و در هر خوشه ای صد دانه باشد، و خداوند برای هرکس که بخواهد می افزاید."

در حدیث دیگری می خوانیم: "حکومت او شرق و غرب جهان را فرامی گیرد و گنجهای زمین،برای او ظاهر می شود و در سرتاسر جهان جای ویرانی باقی نخواهد ماند، مگر این که آن را آباد خواهد ساخت." در عصر ظهور حضرت مهدی (عج) با کشف منابع و ذخایر زمینی و توزیع عادلانه آن و با رفع نیازهای افراد، فقر و تهیدستی، از کل جهان، رخت بربسته، غنا و بی نیازی تحقق عینی پیدا خواهد کرد.

بهار عشق شکوفا نمی شود بی تو بیا که غنچه دل وا نمی شود بی تو

بر آی از افق ای آفتاب صبح امید که شب رسیده و فردا نمی شود بی تو

هزار چشمه جوشان به دشتها جاریست یکی روانه دریا نمی شود بی تو

ز سرد مهری شبهای هجر دلتنگم بیا که عقده دل وا نمی شود بی تو

بیا، بیا گره از کار عاشقان بگشای که عشق و عاطفه معنا نمی شود بی تو

 

ازجمله اقدامات و برنامه های اقتصادی حکومت حضرت مهدی (عج) که نقش مؤثری در ایجاد رفاه و آسایش اقتصادی و خشکاندن ریشه های فقر و محرومیت در کل جهان دارد؛ اخذ مالیات اسلامی و توزیع عادلانه آن، در بین افراد مستمند، علیل، بیمار و مستحق خواهد بود. آن گونه که در روایات آمده است، تارکین مالیات اسلامی و مانعین از پرداخت زکات، مجازات سنگین در انتظارشان خواهد بود.

در عصر ظهور، مالیات اسلامی به صورت دقیق، جمع آوری و کاملاً عادلانه توزیع و تقسیم می گردد و نظام طبقاتی حاکم قبل از ظهور، نابود گردیده و جامعه ای مبتنی بر معیارهای اسلامی و انسانی، به وجود خواهد آمد. از امام باقر(ع) نقل شده است که فرمودند: "همه اموال جهان در نزد مهدی گرد آید، آنچه در دل زمین است و آنچه بر روی زمین، آن گاه حضرت مهدی (عج) به مردم بگوید، بیایید و این اموال را بگیرید. اینها ، همان چیزهایی است که برای به دست آوردن آن، قطع رحم کردید و نزدیکانتان را رنجانیدید، خونهای بناحق ریختید و مرتکب گناهان شدید، بیایید و بگیرید."

از خدا می خواهیم ما را جزو کسانی قرار دهد که حکومت درخشان حضرت مهدی (عج) را درک می کنند.

 





کلمات کلیدی :مهدی و کلمات کلیدی :ظهور




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ۸:٠٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۳/۱٩

مرحوم حاج اسماعیل دولابی: گرد و غبارها، آشوب‌ها و نا آرامی‌های جهان در روزگار ما، خبر از نزدیک شدن فرس الحجاز یعنی امام زمان(عج) می‌دهد.

 

خبرگزاری شبستان: مرحوم حاج اسماعیل دولابی از علمای برجسته و از بزرگان اهل معرفت درخصوص انتظار فرج تمثیل زیبائی دارند که خواندن آن در روزاهای بابرکت ماه رجب خالی از لطف نیست: تا قامت حجت خدا را نیبنی قیامت شناس نخواهی شد و از قیامت سر در نمی آوری. حتی یک روز قبل از قیامت هم شده باید قامت حجت خدا را ببینی ( قیامت قامت و قامت قیامت/ قیامت می کند آن قد و قامت/ موذن گر ببیند قامتت را / به قد قامت بماند تا قیامت)

ظاهرا می گوییم آقا می آید ولی در حقیقت ما به خدمت آقا می رویم. ما به پشت دیوار دنیا رفتیم و گم شدیم باید از پشت دیوار دنیا بیرون بیاییم تا ببینیم که حضرت از همان ابتدا حاضر بوده است.

 

ما مثل بچه ای هستیم که پدرش دست او را گرفته تا به جایی ببرد و در طول مسیر از بازاری عبور می کنند. بچه جلب ویترین مغازه ها می شود و دست پدر را رها میکند و در بازار گم میشود و وقتی متوجه میشود که دیگر پدر را نمی‌یند گمان میکند پدرش گم شده است در حالیکه در واقع خودشگم شده است. انبیا و اولیا پدران خلق اندو دست خلایق را میگیرند تا آنها را از بازار دنیا به سلامت عبور دهند. غالب خلایق جلب متاع های دنیا شده اند و دست پدر را رها کرده اند و در بازار گم شده اند. امام زمان گم و غایب نشده است ما گم و محجوب شده ایم.

کسی که غیبت و حضور حجت خدا برایش یکسان باشد به حضرت راه پیدا می‌کند. تا وقتی شخص می‌خواهد حضرت بیایند و پدر آدمهای بد را در بیاورند از دیدن حضرت خبری نیست. هر وقت عبد و تسلیم شدی و فاعلیت خدا را در همه حوادث دیدی و به آن تن دادی آن وقت برای ملاقات حجت خدا آماده شده ای.

تاطمات و نا آرامی هایی که در روزگار ما در سراسر عالم بروز نموده است حاوی بشارت بزرگی است. جهان از درد زایمان به خود می پیچد و عن قریب فرزندی را بیرون خواهد داد. سواری که از دور می آید پیش از آنکه خودش برسد و دیده شود گرد و غباری که از زیر پای اسبش بر میخیزد دیده میشود. گرد و غبار ها و آشوب ها و نا آرامی های جهان در روزگار ما, خبر از نزدیک شدن فرس الحجاز یعنی امام زمان(عج) می دهد.





کلمات کلیدی :دولابی و کلمات کلیدی :مهدی و کلمات کلیدی :مهدی در ادیان