زلال نرگس

وبلاگی تخصصی در مورد انتظار وامامزمان(عج)




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ۱٢:۱٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/۱۱/۳٠

دلم قرار نمى گیرد از فغان بى تو                         سپند وار زکف داده ام عنان بى تو

ز تلخ کامى دوران نشد دلم فارغ                     زجام عشق لبى تر نکرد، جان بى تو

چو آسمان مه آلوده ام ز تنگ دلى                       پر است سینه ام از اندوه گران بى تو

نسیم صبح نمى آورد ترانه شوق                      سر بهار ندارند بلبلان بى تو

لب از حکایت شب هاى تار مى بندم             اگر امان دهدم چشم خون فشان بى تو

چو شمع کُشته ندارم شراره اى به زبان             نمى زند سخنم آتشى به جان بى تو

ز بى دلى و خموشى چو نقش تصویرم           نمى گشایدم از بى خودى زبان بى تو

عقیق سرد به زیر زبان تشنه نهم                 چو یادم آید از آن شکرین دهان بى تو

گزاره غم دل را مگر کنم چو امین                  جدا ز خلق به محراب جمکران بى تو





کلمات کلیدی :مهدی و کلمات کلیدی :مهدی در ادیان و کلمات کلیدی :شعر انتظار




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ٧:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱۱/۱٧




 1. امام صادق (ع) : از امام صادق (ع) نقل شده است که در مورد آیه (( هدی للمتقین الذین یومنون بالغیب )) فرمود : متقین ، شیعیان علی بن ابیطالب (ع) هستند و غیب هم حضرت مهدی (عج) غایب است.
یوم الخلاص صفحه 223 ، الزام الناصب صفحه 137

2. امام صادق (ع) : نزدیکترین حالت بندگان به خدا و خشنودی او از آنها هنگامی است که حجت خدا در میان آنها نباشد و برای آنها ظاهر نشود و آنها محل او را ندانند. ولی در عین حال معتقد باشند که حجت خدا هست ، در این زمان شب و روز در انتظار فرج باشند.
بحارالانوار جلد 52 ، صفحه 145

3. حضرت محمد (ص) : خوشا به حال کسانی که در غیبت حضرت مهدی (عج) صبور باشند و خوشا به حال کسانی که در محبت ورزیدن در راه اهل بیت (ع) استوار ماندند ، خداوند آنها را در کتابش این طور توصیف نموده است : سوره مجادله آیه 22 (( آنها که به جهان غیب ایمان آوردند )) آنها حزب الله هستند ، آگاه باشید به درستی که حزب الله رستگار است.
بحارالانوار جلد 52 صفحه 143

4. امام باقر (ع) : کسی که در حال انتظار امام زمان (عج) مرده باشد ، زیان نکرده اگرچه در میان خیمه با لشگر حضرت نمرده باشد. ( یعنی هرجا بمیرد ، پاداش شهید را دارد )
منتخب الاثر صفحه 498

5. امام باقر (ع) : زمانی بر مردم می آید که امام و پیشوای آنان غیبت میکند ، پس خوشا به حال کسانی که در آن زمان بر فرمان ما استوار و ثابت قدم باشند.
بحارالانوار جلد 52 صفحه 145

6. امام رضا (ع) : شکیبائی و انتظار فرج چقدر نیکو است ، آیا گفته خدا را شنیدید که فرمود ( سوره هود آیه 93 ) : شما منتظر باشید که من هم با شما منتظرم . و همچنین فرمود : ( سوره یونس آیه 20 ) انتظار بکشید که من هم با شما از انتظار کشندگانم . بنابراین صبور باشید ، چون فرج بعد از زمان یاس و ناامیدی می رسد و افراد قبل از شما صبورتر بودند.
بحارالانوار جلد 52 صفحه 629

7. امام صادق (ع) : تقوی و پاکدامنی و درستی و انتظار فرج با صبر و بردباری از راه و رسم ائمه (ع) است. بحارالانوار جلد 52 صفحه 122
8. حضرت محمد (ص) : به زودی بعد از شما گروهی می آیند که پاداش یک نفر از آنها به اندازه پاداش پنجاه نفر از شماست . آنها گفتند : ای رسول خدا ، ما در جنگ بدر و احد و حنین با تو بودیم و درباره ما قرآن نازل شد. رسول خدا (ص) فرمود : آنچه را که آنها به دوش گرفتند ، اگر بر دوش شما می نهادند ، مثل آنها صبر و استقامت نمی کردید.
بحارالانوار جلد 52 صفحه 130

9. امام صادق (ع) : کسی که در انتظار امام دوازدهم (ع) است ، همانند کسی است که شمشیر را در رکاب رسول خدا (ص) برهنه کرده و از او دفاع میکند.
بحارالانوار جلد 52 صفحه 129

10. امام سجاد (ع) : کسی که در زمان غیبت قائم ما بر ولایت ما استوار باشد ، خداوند پاداش هزار شهید از شهدای جنگ بدر و احد را به او خواهد داد.
بحارالانوار جلد 52 صفحه 125

11. امام حسن عسگری (ع) به ابن بابویه فرمود : بر تو باد به صبر و انتظار فرج ، چون پیامبر گرامی (ص) فرمود : برترین اعمال امتم انتظار فرج است.
منتخب الاثر صفحه 234

12. امام صادق (ع) : به خدا قسم عبادت پنهانی شما در زمان غیبت در حکومت باطل از عبادت کسی که خدا را در زمان امام حاضر و دولت حق عبادت میکند برتر است.
یوم الخلاص صفحه 243

13. امام حسین (ع) : حضرت مهدی دارای غیبتی است که گروهی در آن مرحله مرتد میشوند و گروهی ثابت قدم می مانند و اظهار خشنودی میکنند.افراد مرتد به آنها می گویند (( این وعده کی خواهد بود اگر شما راستگو هستید ؟ ( منظور از وعده ظهور حضرت مهدی (عج) است ) )) ولی کسی که در زمان غیبت در مقابل اذیت و آزار و تکذیب آنها صبور باشد ، مجاهدی است که با شمشیر در کنار رسول خدا (ص) جهاد کرده است. بحارالانوار جلد 51 صفحه 133

منبع:سایت عصر ظهور





کلمات کلیدی :انتظار و مهدویت و کلمات کلیدی :شیعه مهدوی و کلمات کلیدی :آخرین منجی و کلمات کلیدی :مجموعه احادیث مهدوی




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ۱:۱۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/۱۱/۱٦




مبانی انقلاب اسلامی از منظر قرآن «قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی؛ بگو من فقط شما را به یک چیز اندرز می‌دهم، دو تا دو تا و به تنهایی برای خدا به پا خیزید»(سبإ/46).
تحلیلگران انقلاب اسلامی ویژگی منحصر به فرد این نهضت و در حقیقت ماهیت آن را «الهی بودن» آن می‌دانند. \"میشل فوکو\" فیلسوف فرانسوی، انقلاب ایران را «روح جهان بی‌روح» و «بازگشت به معنویت» می‌خواند و \"کلر بریر\" و \"پیر بلانشه\"، انقلاب ایران را به عنوان «انقلابی به نام خدا» معرفی نموده‌اند. تنها فوکو یا بلانشه یا بریر نیستند که انقلاب اسلامی ایران را، انقلابی معنویت‌گرا می‌خوانند، بلکه نظریه‌پردازانی چون \"گیلز کپل\" در کتاب «انتقام خداوند»؛ و \"حامد الگار\" در کتاب «ریشه‌های انقلاب اسلامی» و \"آصف حسین\" در کتاب «ایران اسلامی»، افزون بر نویسندگان اندیشمند ایرانی، به بعد فرهنگی و معنوی انقلاب تاکید داشته‌اند و آن را وجه ممیزه انقلاب اسلامی ایران از سایر انقلاب‌های جهان دانسته‌اند. \"کلیم صدیقی\" نویسنده و پژوهشگر مباحث انقلاب اسلامی نیز می‌گوید: «انقلاب اسلامی، نهضت دینی و الهی بود که به گونه‌ای شگفت‌آور توانست در اندک زمانی امواج توفنده و خروشان آن از مرزهای جغرافیایی فراتر رفته، جهان معاصر علی‌الخصوص دنیای اسلامی را متاثر از درخشش انفجار نورانی خود کند».

آیه شریفه فوق معرف کامل حرکت سیاسی

امام خمینی (ره) در طول شکل‌گیری نهضت تا پیروزی آن و حتی پس از پیروزی شد.
امام راحل عظیم‌الشان با الهام از این آیه نورانی، که موعظه واحده پیامبر اکرم (ص) به امت خویش است، برترین قیام برای خدا را تشکیل حکومت اسلامی در پرتو هدایتهای ثقلین می‌بیند و در مقام مصلح اجتماعی، فرمانهای آن را سیره عملی و الهام بخش حیات فردی و اجتماعی و مادی و معنوی و سیاسی و فرهنگی خویش قرار می‌دهد. «قیام برای خدا» همواره در پیامها، بیانیه‌ها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های حضرت امام، مورد تاکید و توصیه قرار گرفته است.
ایشان درباره ‌این موعظه الهی چنین می‌‌فرمایند: «این جمله مبارکه جامع سعادت دنیا و آخرت و متضمن تمام مواعظ پیامبران عظیم‌الشان و اولیای بزرگوار است»(صحیفه امام 15: 346). نیز می‌فرمایند: «خدای تعالی در این کلام شریف، از سر منزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را بیان کرده و بهترین موعظه‌هایی است که خدای عالم از میانه تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده، این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است.
قیام برای خدا است که ابراهیم خلیل‌الرحمن را به منزل خُلّت رساند و از جلوه‌های گوناگون عالم طبیعت رهاند.
قیام الله است که موسای کلیم را با یک عصا بر فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند و به مقام صعق و صحرا کشاند. قیام برای خدا است که خاتم‌النبیّین(ص) را یک تنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بت‌ها را از خانة خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقام «قاب قوسین او أدنی» رساند. خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده، همه جهانیان را بر ما چیره کرد و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران در آورده… موعظه خدای جهان را بخوانید و یگانه راه اصلاحی را که پیشنهاد فرموده بپذیرید و ترک نفع شخصی کرده، تا به همه سعادت‌های دو جهان نایل شوید و با زندگانی شرافتمندانه دو عالم دست در آغوش شوید»(همان 1: 3).
همچنین حضرت امام با استناد به این آیه شریفه، خطاب به مسلمانان جهان می‌فرمایند: «از جای برخیزید و قرآن کریم را به دست گرفته به فرمان خدای تعالی گردن نهید تا مجد خود و عظمت اسلام عزیز را اعاده کنید. بیایید و به یک موعظه خداوند گوش فرا دهید، آنجا که می‌فرماید: «قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی» همه قیام کنید و برای خدا قیام کنید، قیام فرادی در مقابل جنود شیطانی باطن خودتان و قیام همگانی در مقابل قدرتهای شیطانی، اگر قیام و نهضت، الهی و برای خدا باشد، پیروز است. ای مسلمانان جهان و ای مستضعفان عالم! دست به دست هم دهید و به خدای بزرگ روآورید و به اسلام پناهنده شوید و علیه مستکبران و متجاوزان به حقوق ملتها، پرخاش کنید»(همان 10: 339).
منبع: روزنامه رسالت





کلمات کلیدی :مهدی




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ٦:٥٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱۱/٦

این کلام پیر و مراد این انقلاب امام خمینی(ره) که گفت: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» که شاید بارها آن را شنیده باشیم. اما تا بحال به معنای واقعی این سخن اندیشیده اید؟! محرم و صفر دو ماه متوالی است که در آنها به عزاداری برای آل الله می پردازیم و در عزای ایشان به سوگ می نشینیم.

و مبادا یادمان برود زمین تاب نمی آورد مصیبت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) را و فراموش نکنیم و اشک ها و ندبه های شبانه روزی پاره تن پیامبر(صلی الله علیه و آله) را که جفای مردمان را با خون دل دید. مبادا یادمان برود که غربت تنها به بی بارگاهی مزار نیست، غربت به تنهایی و هجران از یاران و اصحاب نیکوست.

فراموش نکنیم هشتمین اختر با قدومش سرزمینمان را گلباران کرد و مبادا فراموش کنیم که شرط ایمنی از عذاب در دژ مستحکم لا اله الاّ الله جز پیروی از ولایت نیست. محرم و صفر بهترین فرصت بود تا مسلمانی مان را زیر و رو کنیم و به قول امروزی ها up to date شویم.

و اکنون سفر با صفر به پایان رسید…

صفر تمام شد، سفر ما نیز در تاریخ اسلام تا اینجا به پایان رسید. خدا کند مسافران، سالم به مقصد رسیده باشند و خدا کند محرم و صفر اسلاممان را زنده کرده باشد. و اکنون که ربیع، آمدن بهار را نوید می دهد، دلهایمان نیز بهاری شده باشد تا در بهار سبز ظهور مولایمان بتواند قامت راست کند و با افتخار بگوید «من شیعه مرتضی علی(علیه السلام)»ام.

شیعه و پیرو واقعی او که همه روزهای سال مزیّن به افتخارات و جانبازی های اوست و زمین و زمان به داشتن او فخر می فروشد و به آسمانیان به داشتنش مباهات می کند. امروز اول ربیع الاول و یادآور یکی دیگر از ایّامی است که خداوند به وجود امام علی(علیه السلام) افتخار کرد!

امام علی
او که جانش را می فروشد…

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ …»؛ از مردم کسی هست که جان خویش را در راه رضایت خداوند می فروشد. (بقره/ ۲۰۷)

این آیه نورانی در شب اوّل ربیع الاول در شأن امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) نازل شد. آن شب پیامبر(صلی الله علیه و آله) از شر کفّار از مکه به مدینه هجرت کردند و امام علی(علیه السلام) این قهرمان همیشه تاریخ با نثار جان خویش در بستر رسول الله(صلی الله علیه و آله) خوابیدند. آری، آن شب لیلة المبیت بود…

به زمین نگاه کنید…

غزالی در احیاء العلوم آورده است: در شبی که امیرمؤمنان علی(علیه السلام) در جای پیامبر(صلی الله علیه و آله) خوابید به جبرئیل و میکائیل خطاب رسید که من بین شما دو نفر برادری قرار دادم و عمر یکی از شما را بیش از دیگری قرار دادم. کدام یک از شما ایثار می کند که عمر طولانی از آن دیگری باشد؟ هر دو عمر طولانی را اختیار کردند. خطاب آمد: «به زمین نگاه کنید و ببینید که چگونه امام علی(علیه السلام) حیات خود را به برادرش پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نثار نموده و به جای او خوابیده و جان خود را فدای جان او نموده است. به زمین بروید و او را از شر دشمنان حفظ کنید.» آنها آمدند و جبرئیل در بالای سر امیرالمؤمنین و میکائیل در سمت پاهای آن حضرت نشست و ندا کرد: بخ بخ من مثلک یابن ابیطالب، خداوند در جمع ملائکه به تو مباهات فرمود. اینجا بود که آیه شریفه «وَ مِن الناس مَن یشری نفسه ابتغاء مرضات الله…» نازل شد.

اگر آسمانیان و زمینیان به سرور و مولایمان علی(علیه السلام) افتخار می کنند و اگر خود را شیعه و پیرو آن حضرت می دانیم آیا حاضریم جان شیرین خود را در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم امام زمانمان(عج) کنیم؟! همو که در این دو ماه محرم و صفر شب و روز بر مصیبت های پدران و آباء طاهرینش(علیهم السلام) خون گریه کرد.

شما نیز جان می فروشید؟!…

اگر آسمانیان و زمینیان به سرور و مولایمان علی(علیه السلام) افتخار می کنند و اگر خود را شیعه و پیرو آن حضرت می دانیم آیا حاضریم جان شیرین خود را در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم امام زمانمان(عج) کنیم؟! همو که در این دو ماه محرم و صفر شب و روز بر مصیبت های پدران و آباء طاهرینش(علیهم السلام) خون گریه کرد.

فضیلت نهم ربیع الاول

نهم ربیع الاول، نه تنها نخستین روز امامت امام عصر علیه السلام است، بلکه آغاز دوره ای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه نیز به شمار می آید.
مرحوم صاحب جواهر ( شیخ محمد حسن نجفی ) در ” جواهر الکلام ” ج ۵ ص ۴۳- ۴۴ در مورد فضل نهم ربیع الاول می گوید : به خبر مسندی تا پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) دست یافتم در فضل این روز ( ۹ ربیع الاول ) و شرافت وبرکت این روز . و اینکه این روز ، چنان روز شادی اهل بیت ( علیهم السلام )است که ذهن متحیر می ماند . و متن آن طولانی است این روز ( علی الخصوص ) برای ما و ائمه ما ( علیهم السلام ) عید است .

پایان کلام…

حال که پیراهن مشکی ات را در می آوری، پیراهن سربازی مولا را بر تن کن و عزمت را راسخ که راه تو را می خواند…

تقویم وقایع مهم در ماه ربیع الاول

اول ربیع الاول :
-هجرت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم – نخستین سال هجرت
-لیلة المبیت و نزول آیه (وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ، وَ اللّهُ رَئوُفٌ بِالْعِباد) در شأن امام على بن ابیطالب علیه السلام- سال اوّل هجرى قمرى.
-آغاز قیام توابین در کوفه به رهبری سلیمان بن صرد خزاعی ۶۵ قمری.
- شهادت امام حسن عسکری علیه السلام به روایت شیخ طوسی و کفعمی ۲۶۰ قمری.

چهارم ربیع الاول:
-وفات محدث بزرگ شیخ یوسف بحرانی صاحب اثر گرانسنگ الحدائق الناضره ۱۱۸۶ قمری.
-خروج حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از غار ثور به سمت مدینه سال اول قمری.

پنجم ربیع الاول:
-وفات حضرت سکینه بنت الحسین علیه السلام – سال ۱۱۷ هجرى قمرى
-زیارت قبر مطهر پیامبر اعظم توسط حضرت فاطمه سلام الله علیها.

ششم ربیع الاول:
-ولادت جلال الدین محمد رومی بلخی مشهور به مولوی ۶۴۰ قمری.

هفتم ربیع الاول:
-شهادت مظلومانه حضرت محسن فرزند امیرالمومنین علی علیهما السلام ۱۱ قمری.

هشتم ربیع الاول:
-شهادت امام حسن عسکرى علیه السلام – سال ۲۶۰ هجرى قمرى.
-وفات عالم جلیل القدر شیخ حسین بن عبدالصمد عاملی پدر شیخ بهایی ۹۸۴ قمری.

نهم ربیع الاول:
-آغاز امامت حضرت ولی عصر ارواحنا فداه ۲۶۰ قمری.
-هلاکت هشام بن عبدالملک – سال ۱۲۵هجرى قمرى.
-آغاز بنای مسجد گوهرشاد به فرمان گوهرشاد بیگم (همسر سلطان شاهرخ میرزا و جانشین امیر تیمور گورکانی) ۸۱۲ قمری.

دهم ربیع الاول:
-رحلت عبدالمطّلب، جدّ بزرگوار پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم – سال هشتم عام الفیل
-ازدواج حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم با خدیجه کبرى سلام الله علیها- سال ۲۵ عام الفیل.

دوازدهم ربیع الاول:
-میلاد مسعود پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم به روایت اهل سنت
-آغاز هفته وحدت .
-ورود رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به مدینه سال اول هجری.
-قیام مختار در کوفه – سال ۶۶ هجرى قمرى

سیزدهم ربیع الاول:
-وفات آیت الله بهاءالدینی ۱۴۱۸ قمری.

چهاردهم ربیع الاول:
-هلاکت یزیدبن معاویه ۶۴ قمری.
-رحلت حاج آقا حسین طباطبایی قمی رهبر قیام علیه کشف حجاب رضاخانی در مشهد ۱۳۶۶ قمری.

هفدهم ربیع الاول:
-میلاد مسعود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم – اوّل عام الفیل
-زادروز فرخنده امام جعفر صادق علیه السلام – سال ۸۳ هجرى قمرى

هجدهم ربیع الاول:
-وفات میرزا تقی‌خان فراهانی مشهور به امیر کبیر ابرمرد تاریخ ایران – صادر کننده فرمان قتل سیدعلی محمد باب و موسس مدرسه دارُالفُنون ۱۲۶۸ قمری .
-وفات آیت الله سید محمد طباطبایی عاملی صاحب مدارک الاحکام ۱۰۰۹ قمری.

بیست و دوم ربیع الاول :
-غزوه بنى نضیر – سال چهارم هجرى‏قمرى
-بیرون راندن یهودیان از مدینه و بخشیدن فدک به حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها توسط پیامبر اعظم

بیست و سوم ربیع الاول :
-تشریف فرمایی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به شهر قم ۲۱۰ قمری .
-وفات آیت الله میرزا جواد آقا تهرانی ۱۴۱۰ قمری.

بیست و پنجم ربیع الاول :
-غزوه دومة الجندل – سال پنجم هجرى قمرى
-صلح امام حسن مجتبى علیه السلام- سال ۴۱ هجرى قمرى
-وفات عالم بزرگ سید مرتضی علم الهدی ۴۳۶ قمری.
بیست و ششم ربیع الاول :

-صلح امام حسن علیه السلام با معاویه ۴۱ قمری.

بیست و هفتم ربیع الاول :
-وفات آیت الله سید محسن حکیم ۱۳۹۰ قمری.

بیست و نهم ربیع الاول :
-حرکت امیرالمومنین علی علیه السلام برای جنگ جمل ۳۶ هجری.

فهرست منابع و مآخذ
۱- قرآن کریم
۲- تفسیر المیزان- علامه طباطبایی (ره)
۳- احیاء العلوم- غزالی- کتاب هفتم در بحث ایثار نفس.
۴- بحارالانوار- ج۱۹ و ج ۳۶.
۵- تقویم شیعه- عبدالحسین نیشابوری

منبع : جهان نیوز





کلمات کلیدی :مهدی و کلمات کلیدی :مهدی در ادیان و کلمات کلیدی :وظایف منتظران و کلمات کلیدی :مهدی در روایات