زلال نرگس

وبلاگی تخصصی در مورد انتظار وامامزمان(عج)




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ٢:۳٩ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۳/۳۱

HTML clipboard

پنهان زندگی کردن امام عصر (عج) هرگز به معنای این نیست که مسلمانان بدون رهبر و امام هستند. بلکه امام مانند خورشیدی است که در پس پرده ابر مانده باشد (1) آثار هدایت و جلوه های عنایت امام زمان (عج) در همه جا به چشم میخورد، بارش باران و نزول رحمت های آسمانی، طلوع و غروب خورشید و ... همه از برکات وجود آقاست. همانطوریکه در دعای عدیله ذکر گردیده:«به برکت اوست که آفریدگان روزی داده میشوند و به وجود او است که زمین و آسمان ثابت و پایدار می ماند.»
حال با چنین باوری، کسانیکه در عصر غیبت امام زمان (ع) بسر میبرند باید بدانند که علاوه بر تکالیفی که در زمان هر یک از امامان (علیهم السلام) بر دوش همگان بوده، وظایف ویژه ای نیز عهده دار میباشند. که در این جا در چند بخش بطور مختصر به 21 مورد از این وظایف اشاره خواهیم کرد، باشد که ما نیز از منتظران واقعی آن امام همام باشیم.
21 وظیفه مهم منتظران در عصر غیبت :
شناخت، اقتداء و تاسی، اطاعت پذیری، تکریم و احترام، انتظار، یاد ، محبت
اشتیاق دیدار، جستجو، خدمت، ادای حقوق، خودسازی و رعایت تقوی، دیگرسازی، یاری رساندن به دیگران
دفاع، تقیه، استقامت، سرسپردگی به فرمان و فتوای فقیهان، دعا برای امام زمان (عج)، دعا برای فرج، ندبه و زاری
1) شناخت :
شناخت عمیق و وسیع امام از وظایف مهم یک شیعه میباشد چرا که عدم شناخت امام زمان به فرموده رسول اکرم (ص)همردیف شرک و جاهلیت است (کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است) (2) و تکذیب امام همپای کفر و بی ایمانی است (رسول اکرم (ص) : کسی که مهدی را تکذیب کند کافر است) (3) البته منظور از شناخت تنها یاد گرفتن نام ، القاب و تاریخ ولادت و غیبت نمیباشد بلکه باید در حکمت نام ها و نشانهای او اندیشه کنیم، در شگفتی های ولادت و حیات او تامل کنیم، غیبت پررمز و راز او را بررسی کنیم ، در فرمایشات امام (ع) دقت کنیم، اهداف و آرمانهای او را بفهمیم و آنچه سبب خشنودی و ناخشنودی او می شود را باز شناسیم.
2) اقتداء و تاسی: در تمام مراحل زندگی به او اقتداء (اقتداء از ریشه قدوه و بمعنای الگو قرار دادن است) کنیم و از او تاسی (تاسی از ریشه اسوه و بمعنای تبعیت کردن است) جوئیم و صادقانه پیرو او باشیم . و در همسو کردن زندگی، خلق و خو و اعمال و رفتار خود بسمت ویژگیهای امام کوشا باشیم تا انشاء اله شامل فرمایش گوهربار پیامبر اکرم (ص) باشیم که فرمودند:« راستی خوشا به حال آن کس که قائم اهل بیت پیامبر (ص) را درک کند در حالی در زمان غیبت و در دوران قبل از قیام او به او تاسی جوید.» (4)
3) اطاعت پذیری: اگرچه امام عصر (ع) دز پس پرده غیبت میباشد لیکن باید دستوراتش را شناخت و فرمایشاتش را با جان و دل پذیرفت و گردن به حاکمیت او نهاد و زمینه را برای ظهور او فراهم نمود چرا که خود نیز فرمودند:« اگر شیعیان ما ـ که خداوند آنان را به اطاعت خویش موفق گرداند ـ در وفای به عهد الهی همدل و هم پیمان می شدند، سعادت دیدار ما از آنان به تاخیر نمی افتاد.»
4) تکریم و احترام: تنها بزرگواری که «از جا برخاستن و دست بر سر نهادن» در هنگام شنیدن نام او لازم و یا مستحب است نام غایب قائم موعود (ع) است. شیعیان امام رضا (ع) را در خراسان می دیدند که در موقع ذکر نام «قائم» بر می خیزد و دست بر سر می نهد و می فرماید:«خدایا فرجش را تعجیل فرما و قیامش را آسان گردان.» (5)
از امام صادق (ع) پرسیدند: سبب برخاستن به خاطر ذکر لطف «قائم» از القاب امام حجت چیست؟ فرمودند:«زیرا او را غیبتی طولانی است طولانی، و او از شدت مهربانی خود نسبت به دوستانش ، هر کس را که به این لقب از او یاد میکند به دیده عنایت می نگرد، زیرا این لقب یادآور حکومت او و برانگیزاننده حسرت غربت اوست. به خاطر بزرگداشت اوست که باید بنده خاضع و فروتن ، هنگامی که مولای گرامی او با دیدگان شریفش به او نگاه میکند، برخیزد و احترام کند و تعجیل فرج او را از خدای تعالی بخواهد.» (6) بی تردید این برخاستن بفرموده امام صادق (ع) تنها به انگیزه احترام صورت نمی گیرد بلکه دلالتی بر آمادگی شیعه منتظر جهت قیام و همراهی با مولای خویش نیز دارد. و در واقع هم احترام است و هم همسویی با آرمانهای بزرگ قیام جهانی او.
5) انتظار : شیعه واقعی باید همانند کسی باشد که در پی شب یلدایی، خسته از ظلمت و تیرگی، چشم به افق دوخته و دمیدن خورشید را آرزو کند. منتظر ظهور امام بودن یعنی حرکت به سوی ظهور داشتن و عمل به آرمانهای موعود نمودن است. و چنان که امام رضا (ع) فرمودند:«آیا انتظار فرج از فرج به شمار نمی آید.؟» (7) و همچنین امام سجاد (ع) میفرمایند:« انتظار فرج از بالاترین انواع فرج است.» (8)
6) یاد: اگر کسی امام زمان را شناخت، اگر مهربانی او را دید و اگر احساس انس با او کرد دیگر نمیتواند او را فراموش کند. پس کدام دوستی، کدام پدری و کدام برادری، از مولایمان دلسوزتر؟ و همانطوریکه خود خطاب به دوستدارانش می فرماید:« ما در مراعات حال شما کوتاهی نمی کنیم و یادتان را از خاطر نمیبریم.» (9) آیا رواست فراموشی شیعیان نسبت به امام مهربان!؟ آیا رواست غفلت آنان از او و حقوق آن بزرگوار!؟
7) محبت: خداوند محبت و مودت حضرت مهدی (ع) را در ضمن محبت سایر اهل بیت پیامبر (ص) بر همگان واجب دانسته.« بگو : از شما جز مودت و محبت خویشاوندانم اجر و مزدی برای رسالت نمیخواهم.» (10) با محبت امام زمان (ع) است که زمینه های اطاعت از او فراهم میشود و با اطاعت از او راه کمال انسان به سوی پروردگار هموار می شود.


 

 

پی نوشت:
1) کمال الدین، شیخ صدق، جلد 2، ص 485
2) میزان الحکمه، ج 1، ص 171
3) الفتاوی الحدیثیه، ص 37
4) بحارالانوار، ج 51، ص 72
5) منتخب الاثر، آیت اله صافی، صفحه 506
6) منتخب الاثر، آیت اله صافی، صفحه 506
7) بحار الانوار ، ج 52، ص 128
8) بحار الانوار ، ج 52، ص 128
9) احتجاج، طبرسی، چاپ اسوه ، ج 2، نامه به شیخ مفید
10) سوره شوری ، آیه ۲۲





کلمات کلیدی :وظایف منتظران




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ٢:۱۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۳/۳۱

http://www.imamalmahdi.com/main/far/plugins/pod1/images1/image%20(7).jpg





کلمات کلیدی :هنر مهدوی




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ٢:٠۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۳/۳۱

صابر امامی، در سال 1341 در کراب مرند به دنیا آمد. او دکترای ادبیات فارسی دارد. وی درس های حوزه را نیز از سال 1359 در مدرسه حقانی قم، آغاز کرد و بیش از ده سال در قم و تبریز و تهران درس های حوزه را خواند. از آثار مهم او می توان به: شانه ها و گیسوان، بر سنگ فرش یاد، دایره های کوچک حوض، گزیده ادبیات معاصر(مجموعه شعر)، سانسور شده ها (ترجمه)، عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس(7 جلد)، پرنده آمد و رفت (داستان بلند نوجوانان) و... اشاره کرد. او در زمینه داستان نو و فیلم نامه نیز فعالیت می کند و در سال های اخیر، مقاله های فراوانی را با موضوعات ادبیات کلاسیک، نقد، روان شناسی و ادبیات و... در نشریات کشور منتشر کرده است.

استاد امامی، در حال حاضر، ادبیات نمایشی را در دانشگاه هنر تهران تدریس می کند و با حوزه هنری همکاری دارد. وی علاوه بر شعر و داستان بزرگ سال، سال هاست به وادی شعر و داستان نوجوانان گام نهاده است.

شعرهای زیبای گنجشک های جمکران از دکتر امامی را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جشنواره مطبوعات سال 1377 اثر برتر معرفی کرده است:

در باغ سرخ فرش ها

در لابه لای پونه ها

بر شاخه های ارغوان

این سو و آن سو می پرند

گنجشک های مهربان

از گنبد نیلوفرین

تا ایه های دوستی

تا روی قالی می پرند

گنجشک های نازنین

در کاشی محراب ها

همراه با اشک و دعا

بالا و بالا می پرند

از هر چه پرچین است و

دیوار است و دام

رد می شوند

از لاجوردی ها فراتر می روند

تا انتهای آسمان

تا دامن سبز خدا

گنجشک های جمکران!

ابریشم پروازتان

در سایه دست چه کس

رنگین و تابان مانده است؟

پرهای نرم سینه تان

بر دست های آبی و گرم چه کس

لم می دهد؟

آن چشم های مثل اشک و قطره بارانتان

در بارش موسیقی ناز و نوازش های آبی

در خواب های مخملین، گم می شود؟

ای خوش به حال خوابتان

گنجشک های جمکران!

در تاب تاب آبی دل هایتان

یاد چه کس، در می زند؟

ای من، فدای یادتان!





کلمات کلیدی :شعر انتظار




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ۱:۳٩ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۳/۳۱

  کمیته اطلاع رسانی ششمین همایش بین المللی دکترین مهدویت، 20 تیر ماه سال جاری را آخرین مهلت برای ارسال آثار به دبیرخانه این همایش تعیین کرد.

 

به گزارش آینده روشن، کمیته اطلاع رسانی ششمین همایش بین المللی دکترین مهدویت، مهلت ارسال مقالات ششمین همایش بین المللی دکترین مهدویت، با موضوع «راهبردها و راهکارهای فرهنگی؛ جامعه و دولت زمینه ساز» را تا بیستم تیر ماه امسال تمدید کرد.

در ابتدای این اطلاعیه آمده است: فرهنگ قلب تپنده جامعه و به مثابه روح در کالبد آن است. انقلاب اسلامی ایران انقلابی فرهنگی متکی بر آموزه های ناب محمدی است. در طی سه دهه گذشته امام راحل و مقام معظم رهبری همواره بر اهمیت و نقش فرهنگ بعنوان خاستگاه انقلاب، تاکید داشته و اهتمام ویژه دولت های وقت به این مقوله حیاتی را خواستار شده اند. رهبر معظم انقلاب می فرمایند: «فرهنگ مانند هوا برای زندگی انسان اهمیتی حیاتی دارد و بسیاری از مشکلات جامعه با فرهنگ سازی حل می شود.»

محورهای اعلام شده در این اطلاعیه جهت فراخوان مقالات به این شرح اند: 

محور اول: زمینه سازی:
۱- اننتظار و زمینه سازی
۲- قلمروی زمینه سازی (فرد، جامعه، جهان)
۳- شکل های زمینه سازی در جوامع مختلف
۴- زمینه سازی در روایات شیعه و اهل سنت (بررسی سند و دلالت)
۵- زمینه سازی ظهور موعود از منظر ادیان
۶- زمینه سازی از منظر متکلمان، فقها و محدثین
۷- حکومت های عصر غیبت و زمینه سازی (آل بویه، صفویه و ...)
۸- نظریه ولایت فقیه و زمینه سازی

محور دوم: جامعه و دولت زمینه ساز
۱- شاخص های فرهنگی جامعه زمینه ساز (در حوزه: مبانی و اهداف، رابطه مردم با یکدیگر، رابطه مردم با امام و ...)
۲- شاخص های فرهنگی دولت زمینه ساز (در حوزه: مبانی و اهداف، رابطه دولت و مردم، ساختارها و نهادها و ...)
۳- مقایسه وضعیت فرهنگی جوامع امروز و جامعه جهانی با جامعه زمینه ساز
۴- جایگاه و نقش حوزه های علمیه و دانشگاه ها در جامعه و دولت زمینه ساز

محور سوم: راهبردها و راهکارهای فرهنگی
۱- روش های تدوین راهبرد فرهنگی
۲- آموزه های دینی و تدوین راهبرد فرهنگی
۳- راهبردها و راهکارهای فرهنگی جامعه و دولت زمینه ساز (در عرصه: تعلیم و تربیت، هنر، رسانه)
۴- راهبردها و راکارهای فرهنگی جامعه و دولت زمینه ساز
۵- راهبردهای فرهنگی دولت زمینه ساز در عرصه روابط بین الملل

طبق اعلام کمیته اطلاع رسانی همایش مذکور، مقالات باید حداکثر تا تاریخ ۲۰ خرداد امسال به دبیرخانه همایش ارسال شوند و همچنین مقالات ارایه شده نباید پیش تر در دیگر همایش های علمی یا مجلات و فصل نامه های پژوهشی در داخل و خارج از کشور ارایه یا چاپ شده و یا کپی برداری از مقالات دیگران باشد.

بر اساس این گزارش، مقالات برگزیده با حضور نویسندگان آنها، در همایش ارایه شده و در نهایت، مقالات پذیرفته شده چاپ و منتشر می شود و از ارایه کنندگان قدردانی شایسته به عمل خواهد آمد.

طبق این گزارش پژوهشگران می توانند اصل مقاله حداکثر را تا هفت هزار و 500 کلمه (۲۵ صفحه) با فرمت «Word» (وُرد) به صورت لوح فشرده یا رایانامه (پست الکترونیک) یا از طریق پایگاه اینترنتی، به دبیرخانه همایش ارسال کنند. مقالات ارسالی بایستی دارای چکیده، واژگان کلیدی، مقدمه، ساختار مناسب، و فهرست منابع و به همراه سوابق علمی و پژوهشی نویسنده باشد.

گفتنی است که ششمین همایش بین المللی دکترین مهدویت در مرداد ماه امسال، مصادف با ماه شعبان المعظم با حضور جمعی از مسوولان کشوری و لشکری و استادان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه در تهران برگزار می شود.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و یا ارسال مقالات خود می توانند به دبیرخانه دایمی همایش به نشانی؛ قم، خیابان شهدا، کوچه ۲۵ ، پلاک ۲۷ مراجعه کنند و یا در قم با تلفن: ۷۸۳۳۷۱۴ و یا تلفن همراه: ۰۹۱۹۱۵۹۶۷۹۲ تماس بگیرند و یا به رایانامه (پست الکترونیک) maqaleh@brightfuture.ir مطالب خود را ارسال کنند. 

نشانی اینترنتی همایش بین المللی دکترین مهدویت www.mahdaviat-conference.com است.





کلمات کلیدی :دکترین مهدویت




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ٢:٤٢ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۳/۸

HTML clipboard

« اَلسَّلامُ عَلی المَهـدی اَلَّـذی وَعَد اللهُ بِهِ الاُمَمِ»
بخش دوم وظایف منتظران حضرت ولیعصر (عج) جهت بهره گیری عاشقان آن حضرت ارائه میگردد. انشاءاله که مقبول درگاه حضرت دوست قرار گیرد.
8) اشتیاق دیدار:
شوق دیدار آن یار سفر کرده را شاید نتوان یک وظیفه شمرد چرا که این، یک وظیفه عاشقی است، این وظیفه کسی است که شوق دیدار یار ، بی تابش کرده و دوری رخ محبوب خواب را از چشمانش گرفته و راحتی وآرامش را از او سلب کرده است و ندیدن دوست او را از خود بیخود کرده است و هر صبح جمعه هم نوا با عاشقان آن امام غریب در دعای ندبه زمزمه میکند که : محبوبم:
« بر من دشوار است که مردم را ببینم اما تو دیده نشوی»
« جانم فدای تو ای امام زمان، ای نهایت آرزوی مشتاقان، ای کسی که هر زن و مرد با ایمانی دیدار تو را تمنا می کند و به یاد تو فریاد بر می دارند و در فراق تو ناله و زاری میکنند.»
« کی می شود که تو ما را ببینی و ما تو را ؟»
9) جستجو:

اگر عزیز گمشده ای داشته باشیم هر شب و روز به دنبالش میگردیم و تا پیدایش نکنیم آرام و قرار نداریم حال چه عزیزی برتر و گرامی از یوسف زهرا (عج) که حجت خدا و یاریگر دین اوست.
اگر او را بشناسیم و نقش او را در زندگی درک کنیم جستجوی صاحبمان رنگ خدایی میگیرد و پر میشود از سوز و گداز و حالت واقعی سرگردانی و سرگشتگی یک عاشق سر گشته .
« اَلی مَتی اَحارُ فیک یا مَولای وَ الی مَتی و ایّ خَطاب اَصِفُ فیکَ و ایّ نَجوی؟» (1)
شیعه دوران غیبت وظیفه دارد در مسیر اهداف ولایت تلاش کند و جستجوی امام زمان به نوعی برای تحقق همان اهداف است.
10) خودسازی و رعایت تقوا:
امام صادق (ع): « هرکس میخواهد از یاوران حضرت قائم باشد باید انتظار بکشد و در عین انتظار به تقوی و خوش خلقی رفتار نماید.» (2)
در زمره یاران حضرت ولیعصر (عج) قرار گرقتن پرهیزکاری میخواهد و تلاش و مجاهدت در مقابل هوای نقس و شهوات، مبارزه با شیطان، گذشتن از لذتها، خوشیها و آرزوها. مقاومت سخت و طولانی در برابر وسوسه های مستمر شیطان و جاذبه های فریبنده دنیا . پس کسی که از گناه پرهیز نکند او را نمیتوان شیعه نامید (3) تا چه رسد به اینکه او را «شیعه منتظر» دانست.
11) خدمت:
امام صادق (ع) می فرمایند:« اگر او را درک می کردم، همه روزهای زندگیم را در خدمت به او می گذراندم.» (4) از سخن این امام همام میتوان فهمید که در اینجا سخن از شخص نیست، سخن از آرمانهای مقدس است ، سخن از موقعیت خاص و نقش ویژه امام در عالمگیر ساختن حکومت توحید و برقراری عدالت است. وقتی حضرت ولیعصر (عج) آنقدر شایستگی دارد که پیامبری همچون حضرت عیسی (ع) به یاری او می آید و امامی چون امام صادق (ع) برای خدمت کردن به او آرزوی درک حضور او را دارد پس وظیفه شیعیان منتظر در خدمت به ساحت مقدس او چقدر است؟ بی شک خادمان دوران ظهور، خادمین دوران غیبت اند.
12) ادای حقوق:

حق امام زمان، رعایت حق امامت او، مواظبت بر اطاعت او، نرنجانیدن قلب مبارک او، پاسداری از آرمانها و اهداف مقدس او، مجاهدت در راه دفاع از او و جان نثاری کردن در راه تحقق آرمانها و خواسته های او میباشد. « خداوندا ! ما را در ادای حقوق او یاری فرما » (5)
و خود حضرت نیز می فرمایند: « همانا هر کسی تقوای پروردگارش را پیشه کند و از آنچه که به عنوان حقوق شرعیه ـ خمس و زکات ـ بر عهده دارد به مستحقانش بپردازد، از فتنه های باطل کننده ی دین و دنیا در امان خواهد بود.» (6) لذا سخن در این خصوص به این معنا نیست که امام زمان چه بهره ای از آن میبرد بلکه سخن از است که شیعه حق شناس، در راستای حفظ دین و ایمان خود چه منفعتی برایش حاصل میگردد.
13) دیگر سازی :
شیعه دوران غیبت، تنها به خود نمی اندیشد و به هدایت و نجات خود از گناه اهمیت نمیدهد و تنها به این بسنده نمی کند که خود امام زمان را بشناسد و تنها به این راضی نمیشود که خود در فراق یار بسوزد بلکه خود را در سرنوشت دیگران سهیم میداند و در یاری رساندن به مردم و بیدار نمودن آنها از خواب غفلت و ارشاد آنها بسمت شناسایی محبوب خود تلاش میکند و می کوشد تا دیگران نیز صاحب و مولای خود را بشناسند و سوز اشتیاق را در جانشان پدید آورد.
« بر من دشوار است که بر تو گریان باشم اما دیگران تو را واگذارند .» (7)
برای ظهور مولایمان باید زمینه های ظهور فراهم شود پس باید همت کنیم و دیگران را با امام آشنا و نیروها و امکانات برای قیام جهانی حضرت مهدی (ع) را فراهم کنیم . باید این حجاب غیبت را که چهره خورشید عالمتاب را پوشانده است را با آگاه سازی مردم از وجود او و تقویت ایمان برطرف سازیم.
14) یاری رساندن به دیگران:
در زمان غیبت امام که فتنه های گوناگون همه جا را فرا میگیرد و نابسامانی اجتماعی افزایش می یابد. بسیار مظلومانی که تحت ستم قرار میگیرند و از حق مسلم خود محروم میشوند پس شیعه منتظر باید تا حد توان از حقوق مستمندان دستگیری کرده و در رفع مشکلات مردم کوشا باشد و در خیرخواهی نسبت به آنها کوتاهی نکند و همین فرموده امام معصوم حضرت امام باقر (ع) در این زمینه بس که :« هر کس چنین باشد و قبل از قیام قائم از دنیا برود، شهید خواهد شد.» (8)


1) دعای ندبه
2) بحار الانوار، ج 52، ص 140
3) «... لن ینالوا و لایتنا الا بالورع» امام صادق (ع)
4) بحارالانوار، ج 51، ص 148
5) امام صادق (ع) دعای ندبه
6) احتجاج، طبرسی، چاپ اسوه، ج 2، ص 602، نامه امام زمان (ع) به شیخ مفید.
7) دعای ندبه
8) منتخب الاثر، آیت اله صافی، ص 512





کلمات کلیدی :وظایف منتظران




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ۱۱:۳٩ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۳/٢

HTML clipboard

پنهان زندگی کردن امام عصر (عج) هرگز به معنای این نیست که مسلمانان بدون رهبر و امام هستند. بلکه امام مانند خورشیدی است که در پس پرده ابر مانده باشد (1) آثار هدایت و جلوه های عنایت امام زمان (عج) در همه جا به چشم میخورد، بارش باران و نزول رحمت های آسمانی، طلوع و غروب خورشید و ... همه از برکات وجود آقاست. همانطوریکه در دعای عدیله ذکر گردیده:«به برکت اوست که آفریدگان روزی داده میشوند و به وجود او است که زمین و آسمان ثابت و پایدار می ماند.»
حال با چنین باوری، کسانیکه در عصر غیبت امام زمان (ع) بسر میبرند باید بدانند که علاوه بر تکالیفی که در زمان هر یک از امامان (علیهم السلام) بر دوش همگان بوده، وظایف ویژه ای نیز عهده دار میباشند. که در این جا در چند بخش بطور مختصر به 21 مورد از این وظایف اشاره خواهیم کرد، باشد که ما نیز از منتظران واقعی آن امام همام باشیم.
21 وظیفه مهم منتظران در عصر غیبت :
شناخت، اقتداء و تاسی، اطاعت پذیری، تکریم و احترام، انتظار، یاد ، محبت
اشتیاق دیدار، جستجو، خدمت، ادای حقوق، خودسازی و رعایت تقوی، دیگرسازی، یاری رساندن به دیگران
دفاع، تقیه، استقامت، سرسپردگی به فرمان و فتوای فقیهان، دعا برای امام زمان (عج)، دعا برای فرج، ندبه و زاری
1) شناخت :
شناخت عمیق و وسیع امام از وظایف مهم یک شیعه میباشد چرا که عدم شناخت امام زمان به فرموده رسول اکرم (ص)همردیف شرک و جاهلیت است (کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است) (2) و تکذیب امام همپای کفر و بی ایمانی است (رسول اکرم (ص) : کسی که مهدی را تکذیب کند کافر است) (3) البته منظور از شناخت تنها یاد گرفتن نام ، القاب و تاریخ ولادت و غیبت نمیباشد بلکه باید در حکمت نام ها و نشانهای او اندیشه کنیم، در شگفتی های ولادت و حیات او تامل کنیم، غیبت پررمز و راز او را بررسی کنیم ، در فرمایشات امام (ع) دقت کنیم، اهداف و آرمانهای او را بفهمیم و آنچه سبب خشنودی و ناخشنودی او می شود را باز شناسیم.
2) اقتداء و تاسی: در تمام مراحل زندگی به او اقتداء (اقتداء از ریشه قدوه و بمعنای الگو قرار دادن است) کنیم و از او تاسی (تاسی از ریشه اسوه و بمعنای تبعیت کردن است) جوئیم و صادقانه پیرو او باشیم . و در همسو کردن زندگی، خلق و خو و اعمال و رفتار خود بسمت ویژگیهای امام کوشا باشیم تا انشاء اله شامل فرمایش گوهربار پیامبر اکرم (ص) باشیم که فرمودند:« راستی خوشا به حال آن کس که قائم اهل بیت پیامبر (ص) را درک کند در حالی در زمان غیبت و در دوران قبل از قیام او به او تاسی جوید.» (4)
3) اطاعت پذیری: اگرچه امام عصر (ع) دز پس پرده غیبت میباشد لیکن باید دستوراتش را شناخت و فرمایشاتش را با جان و دل پذیرفت و گردن به حاکمیت او نهاد و زمینه را برای ظهور او فراهم نمود چرا که خود نیز فرمودند:« اگر شیعیان ما ـ که خداوند آنان را به اطاعت خویش موفق گرداند ـ در وفای به عهد الهی همدل و هم پیمان می شدند، سعادت دیدار ما از آنان به تاخیر نمی افتاد.»
4) تکریم و احترام: تنها بزرگواری که «از جا برخاستن و دست بر سر نهادن» در هنگام شنیدن نام او لازم و یا مستحب است نام غایب قائم موعود (ع) است. شیعیان امام رضا (ع) را در خراسان می دیدند که در موقع ذکر نام «قائم» بر می خیزد و دست بر سر می نهد و می فرماید:«خدایا فرجش را تعجیل فرما و قیامش را آسان گردان.» (5)
از امام صادق (ع) پرسیدند: سبب برخاستن به خاطر ذکر لطف «قائم» از القاب امام حجت چیست؟ فرمودند:«زیرا او را غیبتی طولانی است طولانی، و او از شدت مهربانی خود نسبت به دوستانش ، هر کس را که به این لقب از او یاد میکند به دیده عنایت می نگرد، زیرا این لقب یادآور حکومت او و برانگیزاننده حسرت غربت اوست. به خاطر بزرگداشت اوست که باید بنده خاضع و فروتن ، هنگامی که مولای گرامی او با دیدگان شریفش به او نگاه میکند، برخیزد و احترام کند و تعجیل فرج او را از خدای تعالی بخواهد.» (6) بی تردید این برخاستن بفرموده امام صادق (ع) تنها به انگیزه احترام صورت نمی گیرد بلکه دلالتی بر آمادگی شیعه منتظر جهت قیام و همراهی با مولای خویش نیز دارد. و در واقع هم احترام است و هم همسویی با آرمانهای بزرگ قیام جهانی او.
5) انتظار : شیعه واقعی باید همانند کسی باشد که در پی شب یلدایی، خسته از ظلمت و تیرگی، چشم به افق دوخته و دمیدن خورشید را آرزو کند. منتظر ظهور امام بودن یعنی حرکت به سوی ظهور داشتن و عمل به آرمانهای موعود نمودن است. و چنان که امام رضا (ع) فرمودند:«آیا انتظار فرج از فرج به شمار نمی آید.؟» (7) و همچنین امام سجاد (ع) میفرمایند:« انتظار فرج از بالاترین انواع فرج است.» (8)
6) یاد: اگر کسی امام زمان را شناخت، اگر مهربانی او را دید و اگر احساس انس با او کرد دیگر نمیتواند او را فراموش کند. پس کدام دوستی، کدام پدری و کدام برادری، از مولایمان دلسوزتر؟ و همانطوریکه خود خطاب به دوستدارانش می فرماید:« ما در مراعات حال شما کوتاهی نمی کنیم و یادتان را از خاطر نمیبریم.» (9) آیا رواست فراموشی شیعیان نسبت به امام مهربان!؟ آیا رواست غفلت آنان از او و حقوق آن بزرگوار!؟
7) محبت: خداوند محبت و مودت حضرت مهدی (ع) را در ضمن محبت سایر اهل بیت پیامبر (ص) بر همگان واجب دانسته.« بگو : از شما جز مودت و محبت خویشاوندانم اجر و مزدی برای رسالت نمیخواهم.» (10) با محبت امام زمان (ع) است که زمینه های اطاعت از او فراهم میشود و با اطاعت از او راه کمال انسان به سوی پروردگار هموار می شود.


 

 

پی نوشت:
1) کمال الدین، شیخ صدق، جلد 2، ص 485
2) میزان الحکمه، ج 1، ص 171
3) الفتاوی الحدیثیه، ص 37
4) بحارالانوار، ج 51، ص 72
5) منتخب الاثر، آیت اله صافی، صفحه 506
6) منتخب الاثر، آیت اله صافی، صفحه 506
7) بحار الانوار ، ج 52، ص 128
8) بحار الانوار ، ج 52، ص 128
9) احتجاج، طبرسی، چاپ اسوه ، ج 2، نامه به شیخ مفید
10) سوره شوری ، آیه ۲۲





کلمات کلیدی :وظایف منتظران




نویسنده : مريم کيانی بيدگلی ; ساعت ٢:۳٩ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۳/٢

HTML clipboard

پنهان زندگی کردن امام عصر (عج) هرگز به معنای این نیست که مسلمانان بدون رهبر و امام هستند. بلکه امام مانند خورشیدی است که در پس پرده ابر مانده باشد (1) آثار هدایت و جلوه های عنایت امام زمان (عج) در همه جا به چشم میخورد، بارش باران و نزول رحمت های آسمانی، طلوع و غروب خورشید و ... همه از برکات وجود آقاست. همانطوریکه در دعای عدیله ذکر گردیده:«به برکت اوست که آفریدگان روزی داده میشوند و به وجود او است که زمین و آسمان ثابت و پایدار می ماند.»
حال با چنین باوری، کسانیکه در عصر غیبت امام زمان (ع) بسر میبرند باید بدانند که علاوه بر تکالیفی که در زمان هر یک از امامان (علیهم السلام) بر دوش همگان بوده، وظایف ویژه ای نیز عهده دار میباشند. که در این جا در چند بخش بطور مختصر به 21 مورد از این وظایف اشاره خواهیم کرد، باشد که ما نیز از منتظران واقعی آن امام همام باشیم.
21 وظیفه مهم منتظران در عصر غیبت :
شناخت، اقتداء و تاسی، اطاعت پذیری، تکریم و احترام، انتظار، یاد ، محبت
اشتیاق دیدار، جستجو، خدمت، ادای حقوق، خودسازی و رعایت تقوی، دیگرسازی، یاری رساندن به دیگران
دفاع، تقیه، استقامت، سرسپردگی به فرمان و فتوای فقیهان، دعا برای امام زمان (عج)، دعا برای فرج، ندبه و زاری
1) شناخت :
شناخت عمیق و وسیع امام از وظایف مهم یک شیعه میباشد چرا که عدم شناخت امام زمان به فرموده رسول اکرم (ص)همردیف شرک و جاهلیت است (کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است) (2) و تکذیب امام همپای کفر و بی ایمانی است (رسول اکرم (ص) : کسی که مهدی را تکذیب کند کافر است) (3) البته منظور از شناخت تنها یاد گرفتن نام ، القاب و تاریخ ولادت و غیبت نمیباشد بلکه باید در حکمت نام ها و نشانهای او اندیشه کنیم، در شگفتی های ولادت و حیات او تامل کنیم، غیبت پررمز و راز او را بررسی کنیم ، در فرمایشات امام (ع) دقت کنیم، اهداف و آرمانهای او را بفهمیم و آنچه سبب خشنودی و ناخشنودی او می شود را باز شناسیم.
2) اقتداء و تاسی: در تمام مراحل زندگی به او اقتداء (اقتداء از ریشه قدوه و بمعنای الگو قرار دادن است) کنیم و از او تاسی (تاسی از ریشه اسوه و بمعنای تبعیت کردن است) جوئیم و صادقانه پیرو او باشیم . و در همسو کردن زندگی، خلق و خو و اعمال و رفتار خود بسمت ویژگیهای امام کوشا باشیم تا انشاء اله شامل فرمایش گوهربار پیامبر اکرم (ص) باشیم که فرمودند:« راستی خوشا به حال آن کس که قائم اهل بیت پیامبر (ص) را درک کند در حالی در زمان غیبت و در دوران قبل از قیام او به او تاسی جوید.» (4)
3) اطاعت پذیری: اگرچه امام عصر (ع) دز پس پرده غیبت میباشد لیکن باید دستوراتش را شناخت و فرمایشاتش را با جان و دل پذیرفت و گردن به حاکمیت او نهاد و زمینه را برای ظهور او فراهم نمود چرا که خود نیز فرمودند:« اگر شیعیان ما ـ که خداوند آنان را به اطاعت خویش موفق گرداند ـ در وفای به عهد الهی همدل و هم پیمان می شدند، سعادت دیدار ما از آنان به تاخیر نمی افتاد.»
4) تکریم و احترام: تنها بزرگواری که «از جا برخاستن و دست بر سر نهادن» در هنگام شنیدن نام او لازم و یا مستحب است نام غایب قائم موعود (ع) است. شیعیان امام رضا (ع) را در خراسان می دیدند که در موقع ذکر نام «قائم» بر می خیزد و دست بر سر می نهد و می فرماید:«خدایا فرجش را تعجیل فرما و قیامش را آسان گردان.» (5)
از امام صادق (ع) پرسیدند: سبب برخاستن به خاطر ذکر لطف «قائم» از القاب امام حجت چیست؟ فرمودند:«زیرا او را غیبتی طولانی است طولانی، و او از شدت مهربانی خود نسبت به دوستانش ، هر کس را که به این لقب از او یاد میکند به دیده عنایت می نگرد، زیرا این لقب یادآور حکومت او و برانگیزاننده حسرت غربت اوست. به خاطر بزرگداشت اوست که باید بنده خاضع و فروتن ، هنگامی که مولای گرامی او با دیدگان شریفش به او نگاه میکند، برخیزد و احترام کند و تعجیل فرج او را از خدای تعالی بخواهد.» (6) بی تردید این برخاستن بفرموده امام صادق (ع) تنها به انگیزه احترام صورت نمی گیرد بلکه دلالتی بر آمادگی شیعه منتظر جهت قیام و همراهی با مولای خویش نیز دارد. و در واقع هم احترام است و هم همسویی با آرمانهای بزرگ قیام جهانی او.
5) انتظار : شیعه واقعی باید همانند کسی باشد که در پی شب یلدایی، خسته از ظلمت و تیرگی، چشم به افق دوخته و دمیدن خورشید را آرزو کند. منتظر ظهور امام بودن یعنی حرکت به سوی ظهور داشتن و عمل به آرمانهای موعود نمودن است. و چنان که امام رضا (ع) فرمودند:«آیا انتظار فرج از فرج به شمار نمی آید.؟» (7) و همچنین امام سجاد (ع) میفرمایند:« انتظار فرج از بالاترین انواع فرج است.» (8)
6) یاد: اگر کسی امام زمان را شناخت، اگر مهربانی او را دید و اگر احساس انس با او کرد دیگر نمیتواند او را فراموش کند. پس کدام دوستی، کدام پدری و کدام برادری، از مولایمان دلسوزتر؟ و همانطوریکه خود خطاب به دوستدارانش می فرماید:« ما در مراعات حال شما کوتاهی نمی کنیم و یادتان را از خاطر نمیبریم.» (9) آیا رواست فراموشی شیعیان نسبت به امام مهربان!؟ آیا رواست غفلت آنان از او و حقوق آن بزرگوار!؟
7) محبت: خداوند محبت و مودت حضرت مهدی (ع) را در ضمن محبت سایر اهل بیت پیامبر (ص) بر همگان واجب دانسته.« بگو : از شما جز مودت و محبت خویشاوندانم اجر و مزدی برای رسالت نمیخواهم.» (10) با محبت امام زمان (ع) است که زمینه های اطاعت از او فراهم میشود و با اطاعت از او راه کمال انسان به سوی پروردگار هموار می شود.


 

 

پی نوشت:
1) کمال الدین، شیخ صدق، جلد 2، ص 485
2) میزان الحکمه، ج 1، ص 171
3) الفتاوی الحدیثیه، ص 37
4) بحارالانوار، ج 51، ص 72
5) منتخب الاثر، آیت اله صافی، صفحه 506
6) منتخب الاثر، آیت اله صافی، صفحه 506
7) بحار الانوار ، ج 52، ص 128
8) بحار الانوار ، ج 52، ص 128
9) احتجاج، طبرسی، چاپ اسوه ، ج 2، نامه به شیخ مفید
10) سوره شوری ، آیه ۲۲





کلمات کلیدی :وظایف منتظران